Achtergrond

MVO is een containerbegrip

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Containerbegrip

Was MVO een aantal jaren geleden voorbehouden aan geitewollensokkentypes of activisten, nu is het een waar containerbegrip geworden. Cyclus introduceerde recent een moderne oplossing voor deze containerproblematiek; het probleem wordt gewoon naar de verbruiker verlegd. Containers worden niet meer opgehaald, we moeten nu zelf een grijze zak naar een ondergrondse container brengen.

Klantvriendelijke oplossing

Is dit een klantvriendelijke oplossing voor mijn 93 jarige buurman die over de niet-sneeuwvrij gemaakte straat zo’n 400 meter, met gevaar voor eigen heupen en andere botten, moet schuifelen naar de ondergrondse container? Nee natuurlijk niet, maar gelukkig is er sprake van buurtbetrokkenheid in onze kleine leefgemeenschap dus dat komt wel goed.

2 van de 3 P's?

Hiermee heeft Cyclus aan twee van de drie onderwerpen van MVO voldaan. De ‘p’ van People is gedekt doordat de mens voor zichzelf en zijn buren moet zorgen, de ‘p’ van Planet omdat het stinkende huisvuil nu ondergronds wordt bewaard en de ‘p’ van Profit? Ik wil niet eens beginnen te rekenen wat zij besparen door de serviceverlening tot nul te reduceren, al dan niet op verzoek van de gemeente.

Goed voorbeeld doet …

Toch heb ik ook bewondering voor Cyclus, gewoon omdat zij op deze manier zijn begonnen. En dat voorbeeld kunnen veel bedrijven volgen; MVO, begin er gewoon mee! We kunnen natuurlijk niets doen en alleen maar mopperen dat de overheid een onbetrouwbare partner is gebleken op het gebied van duurzaamheid (of MVO), maar als ik kijk naar wat een aantal individuele (familie)ondernemingen bereikt heeft, kan ik maar één ding zeggen tegen bijvoorbeeld Toletto en Paardekooper “chapeau!” Jullie helpen de wereld vooruit met je goede initiatieven.

Zeg maar gewoon wat je te zeggen hebt

Mijn tachtigjarige moeder heeft als tekst op haar voicemail “Met Emma, zeg maar wat je te zeggen hebt!” en dat is precies waar het om draait bij MVO. Waar sta je voor, waar ga je voor en hoe doe je dat. Gewoon gezond nadenken, samen met je personeel, klanten en leveranciers, keuzes maken en het traject goed plannen en monitoren. En alle successen – hoe klein of groot ook – vieren, vieren, en nog eens vieren. En dan doet het er niet meer toe of MVO een containerbegrip is geworden; als je jouw container maar vult met MVO successen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons