De tijd dat multinationals en maatschappelijke organisaties (ngo’s) uitsluitend als kemphanen tegenover elkaar stonden is al lang voorbij. Samenwerken en met elkaar aan de tafel zitten is tegenwoordig het devies. Een betere wereld en geld verdienen gaan immers best samen. Hoewel er al het nodige gebeurt aan samenwerking vonden Plan Nederland en Accenture dat er nog wel wat meer kennis tussen bedrijven en ngo’s uitgewisseld kon worden. De twee namen dan ook het initiatief voor deze rondetafelbijeenkomst.

 

Bezuinigingen“Zeker in deze tijden van bezuinigingen op het budget voor ontwikkelingssamenwerking leek het ons goed om deze bijeenkomst te organiseren”, zegt Anja Groenewoud, directeur van Accenture Nederland, een consultancy en outsourcingsbedrijf. Accenture en Plan Nederland werken met elkaar samen in Vietnam. Daar leidt Plan Nederland jongeren op die vervolgens door Accenture worden ingehuurd.

 

Groepsfoto rondetafelbijeenkomst
Groepsfoto van de deelnemers.
Foto: Plan Nederland

“Veel andere bedrijven zouden ook graag zoiets op poten willen zetten maar hebben geen idee hoe ze dit aan moeten pakken”, weet Tjipke Bergsma, directeur van Plan Nederland. “Ngo’s kunnen bedrijven dankzij hun goede lokale netwerk immers ook behoeden voor misstappen.”
 

Vandaar dat gisteren topbestuurders van DSM, Heineken, Unilever, Philips, Shell en Accenture om de tafel gingen zitten met de directeuren van Oxfam Novib, Hivos, Cordaid, ICCO, Plan Nederland en Alexander Kohnstam het hoofd van Partos, de brancheorganisatie voor ontwikkelingssamenwerking. En hoewel al die organisaties en bedrijven al het nodige doen op het gebied van samenwerking werd de bijeenkomst toch als nuttig ervaren.

Staatssecretaris Ben Knapen van ontwikkelingssamenwerking die ook was aangeschoven, zei na afloop dat er ‘intensief gesnuffeld’ werd. Voor de Nederlandse overheid ziet hij een rol weggelegd als ‘matchmaker’ tussen de partijen.

 

VoedselzekerheidDe volgende sessie tussen multinationals en hulporganisaties zal als thema voedselzekerheid hebben, een thema dat niet alleen actueel is door de stijgende voedselprijzen maar waarvan de verschillende partijen ook denken dat er in Nederland veel kennis over in huis is. Ook willen de beide partijen het midden- en kleinbedrijf meer betrekken bij eventuele partnerschappen.

 

 

 

De bedrijven die aanwezig waren, gaven bovendien aan dat ze geïnteresseerd waren in het delen van kennis over landen als Ethiopië en de democratische republiek Congo. Ook de wat armere landen zijn tegenwoordig dus interessant om in te investeren. “Instabiele landen als Zimbabwe en Noord-Korea zijn nog een te groot risico”, meent Unilever CEO Peter ter Kulve. “Maar de markten in de zogenaamde tweede generatielanden als Ethiopië en de Democratische Republiek Congo zijn heel interessant.”

Lees ook: Theeboeren helpen elkaar duurzaam te produceren

 

 

Foto boven: Colombiaanse kinderen die via het Wereldvoedselprogramma van de VN (WFP) eten krijgen. Het WFP en DSM werken samen bij het verrijken van voedsel om ondervoeding tegen te gaan. Foto: (cc) Clive Shirley WFP.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Marianne Wilschut is een Nederlandse journalist. Ze schrijft onder andere voor Trouw en OneWorld.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief