Er is steeds meer erkenning dat deze uitdagingen te groot, te complex zijn dat een sector ze alleen kan pakken. Multi-stakeholder partnerships tussen het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk middenveld worden in een razend tempo ‘mainstream’. Samenwerken is ook het sleutelwoord in de nieuwe ontwikkelingsdoelen.

Met zoveel nadruk op cross-sectoraal samenwerken, is het verassend dat er nog relatief weinig bekend is over hoe partnerschappen zorgen voor de nodige verandering. Dit rapport probeert ons begrip van de belangrijkste succesfactoren voor cross-sectoraal samenwerken te identificeren en te verdiepen.

De belangrijkste aanbevelingen zijn:

  • Wees bereid om te investeren voor de lange termijn
  • Minder initiatieven is meer impact
  • Verbind je aan een samenhangend beleid
  • Bouw platforms voor continue samenwerking

Wees bereid om te investeren voor de lange termijn

Om systemen in de samenleving te veranderen heb je een lange adem nodig. Voortgang van deze verandering is vaak moeilijk meetbaar. Het is dus een uitdaging voor organisaties die werken met korte termijn doelen of strakke monitor en evaluatie systemen hebben. Organisaties die deze systemen willen veranderen, moeten een lange termijn perspectief hanteren.

Een voorbeeld van een partnership met een lange termijn perspectief is het Water Futures Partnership in Zambia. Dit partnerschap zorgt ervoor zorgt dat lokale waterbronnen niet opraken en eerlijk en efficiënt worden verdeeld. Daarvoor moet eerst veel geïnvesteerd worden in pijpleidingen, regulatiesystemen en relaties. Dit goed opzetten, kost veel tijd. Om het succesvol te houden is er een secretariaat in het leven geroepen die op de lange termijn het proces monitort, de financiën bijhoudt en onderhoud doet.

Minder initiatieven is meer impact
Voordat organisaties zelf een nieuw project opzetten, adviseert dit rapport te kijken naar reeds bestaande projecten: kan een organisatie zich daarbij aansluiten en het project vooruit helpen? Dit kan dubbel werk verminderen en zorgen voor een grotere impact. Ook is er minder concurrentie voor de tijd en aandacht van lokale stakeholders, zoals vertegenwoordigers van de overheid. In het verleden leidde deze competitie vaak tot hoge kosten en limiteerde het de daadwerkelijke impact.

Een mooi voorbeeld is de samenwerking van UN Women, Coca-Cola en de ngo Hand in Hand. Het partnerschap heeft als doel vrouwen in Zuid-Afrika te helpen financieel onafhankelijk te worden. Coca-Cola wil deze vrouwen een eigen inkomen geven door hen Coca-Cola te laten distribueren, verkopen en Coca-Cola producten te recyclen. In plaats van een eigen programma hiervoor op te zetten, hebben zij via UN Women, Hand in Hand als uitvoerende partner gevonden om dit te realiseren. Hand in Hand heeft als doel banen en micro-ondernemingen te creëren om de onafhankelijkheid en het zelfvertrouwen van individuen te bevorderen. Aangezien Hand in Hand veel lokale kennis, ervaring en een groot netwerk in Zuid-Afrika heeft, konden zij het project snel en efficiënt uitvoeren.

Deze strategische samenwerking heeft ervoor gezorgd dat in het eerste jaar al 5.000 vrouwen hebben meegedaan met het project. UN Women zorgt als vertegenwoordiger van het project, door haar sterke banden met Zuid-Afrikaanse beleidsmakers, voor een coherente boodschap naar de lokale stakeholders. 

Verbind je aan een samenhangend beleid
Om successen te boeken op de lange termijn, is een samenhangend beleid van globaal tot lokaal niveau cruciaal waarin de overheid, maatschappelijke organisaties en de private sector samenwerken om beleidsdoelen te bepalen en te implementeren. Organisaties doen er verstandig aan zich aan te sluiten bij zo’n soort beleid. De overheid speelt een cruciale rol in het  creëren van ruimte voor zulke cross-sectorale en multi-stakeholder partnerschappen. Daarnaast moet de overheid de lokale gemeenschappen betrekken en goede beleids- en juridische kaders creëren die problemen tackelen. De Nederlandse overheid probeert regelmatig ruimte te creëren voor partnerships. Zo hebben ze bijvoorbeeld een fonds voor partnerships over duurzaam ondernemerschap en voedselzekerheid.  

Bouw platforms voor continue samenwerking
Deze platforms kunnen zich richten op specifieke handelsketens, sectoren of landen. Het is belangrijk dat de platforms zich richten op niet een paar maar heel veel partners, zodat het meer invloed heeft. Om te zorgen dat het succesvol is, moet de structuur goed in elkaar steken. Met veel partners, spelen er namelijk heel veel belangen en die moeten goed gestroomlijnd worden.

 

[[{“fid”:”32598″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Doelstellingen Initiatief Duurzame Handel”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Een van de doelen van IDH is om 25% van de wereldwijde koffieverkoop duurzaam te laten zijn in 2016.

Het partnership Initiatief Duurzame Handel (IDH) is een Nederlands partnership dat werkt met formele platforms. In stuurgroepen werken de partners nauw samen. Elke stuurgroep wordt geleid door een IDH programma manager die vertelt welke targets er behaald moeten worden.

Lees hier het volledige rapport met veel voorbeelden van over de hele wereld.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sasja de Valença is zelfstandig ondernemer. Hiervoor werkte ze als Junior Programmamedewerker bij NCDO Partnerships en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief