De eerste trans-Atlantische vlucht op biobrandstof is dinsdag vertrokken. Het vliegtuig van KLM vloog van Schiphol naar de duurzaamheidsconferentie Rio+20 in Brazilië.  In de motor zat zo’n 20 procent biobrandstof, gemaakt uit oud frituurvet van de McDonalds. Bij de feestelijke gebeurtenis waren onder andere Camiel Eurlings (directeur KLM vracht), Johan van den Gronden (directeur Wereld Natuur Fonds) en Joop Atsma (Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu) aanwezig.

Voor de 14,000 liter bio-olie is gebruikt frituurvet verzameld van McDonalds vestigingen in heel Noord-Amerika. Biobrandstof stoot zo’n 65 tot 80 procent minder CO2 uit dan fossiele brandstoffen. Het bedrijf Sky NRG leverde de bio-olie aan KLM, en verscheepte het vanuit Louisana naar Nederland. Al eerder had KLM vluchten op biobrandstoffen, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Parijs. Maar dit is de eerste vlucht op bio-olie over de Atlantische oceaan.

Volgend de Dow Jones Sustainability Index is KLM nummer één vliegmaatschappij op het gebied van duurzaam ondernemen.
En die positie wil ze graag houden, zo vertelt Camiel Eurlings, directeur KLM vracht. ‘’Wij zijn trots dat we koploper zijn in duurzaam vliegen. Veel mensen zijn cynisch over deze vlucht en roepen ‘Oh het is maar klein!’’ Maar duurzaamheid gaat niet in één dag, legt Eurlings uit. ‘’Je kunt niet alle vliegtuigen ineens op biobrandstof laten vliegen. We moeten doorzetten, blijven dromen. This is not the end game. It’s the beginning. Duurzaamheid is een prioriteit bij KLM.”                                                                                                                                                                                    

Discussie
Er kleven ook nadelen aan biobrandstof. Het is vijf keer zo duur als normale kerosine. Ook staan sommige soorten biobrandstof ter discussie. Er zijn verschillende manieren om biobrandstof te maken, de drie generaties. Bij de eerste generatie wordt biobrandstof gemaakt van de olie uit gewassen zoals mais, graan, en suikerbieten, bij de tweede generatie wordt het gemaakt uit restafval zoals frituurvet, en bij de derde generatie wordt met nieuwe methoden ge-experimenteerd, zoals algengroei.

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”15658″,”attributes”:{“class”:”media-image media-element file-media-large”}}]]De eerste generatie biobrandstof ligt onder vuur. Voor de olie uit gewassen wordt land gebruikt dat ook voor voedsel gebruikt had kunnen worden. Dit leidt tot stijging van de voedselprijzen, zodat arme mensen ineens hun hele salaris op zien gaan aan eten, of zelfs niet meer voldoende voedsel kunnen kopen. Bovendien zijn er voor de productie grote stukken land nodig, waardoor schade aan de natuur kan ontstaan. Tegenstanders als Oxfam Novib en ActionAid spreken zich duidelijk uit tegen biobrandstof. KLM zegt te streven naar de meest duurzame biobrandstof. “Een die niet belastend is voor de voedselketen, en ook niet voor de natuur”, vertelt Eurlings.

De milieuactivist en het vliegtuig.
De vliegmaatschappij werkt samen met het WNF, maar waarom eigenlijk? Vliegen is toch sowieso slecht voor het milieu? Directeur Johan van den Gronden: “Ja, vliegen is slecht voor het milieu, en ja, het zou beter om helemaal niet te vliegen. Maar mensen vliegen nu eenmaal, en we willen blijven vliegen.” Hij vliegt zelf voor zijn werk naar projecten in meer dan negentig landen. ‘Je kunt elkaar wel bevechten, maar daarmee bouw je geen duurzame toekomst. We moeten er samen voor zorgen dat vliegen groener wordt, door biobrandstof verder te ontwikkelen”, vindt Van den Gronden. Vurig:  ‘’Want duizenden kostbare diersoorten zijn in gevaar. Op dit moment leven we alsof we nog twee andere aardbollen hebben – maar die hebben we niet. ‘’

Regering gaat groen
Staatssecretaris Joop Atsma benadrukt hoe belangrijk duurzaamheid is voor de regering. ‘’Ik heb mijn collega’s in het parlement al erop geattendeerd dat we groener moeten vliegen. Het Nederlandse regeringsvliegtuig moet vanaf volgend jaar op biobrandstof gaan vliegen.’’

Van den Gronden sluit af met een krachtige boodschap aan Atsma: ‘’Je hebt drie dagen op Rio+20. Kom alsjeblieft terug met iets wat we kunnen doen, iets concreets. Laat het niet zo zijn dat het vooral een conferentie is waar duizenden mensen praten, maar waar niets uit komt. Kom terug met concrete plannen hoe we Nederland duurzamer kunnen maken.’’ Atsma luistert aandachtig, waarna hij instemmend knikt. Straks stapt hij het vliegtuig in, met op zijn schouders een grote taak, en onder zich de brommende motor vol frituur.

Foto (cc)
 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief