Waar komen vluchtelingen vandaan en waarom willen ze hier wonen? Over de vluchtelingencrisis praten met kinderen is best lastig. Onze collega’s van Samsam komen met een stappenplan. Zo praat je met kinderen over de vluchtelingencrisis.

1.Voors en tegens
Vraag je kinderen om in twee tabellen argumenten voor en tegen de opvang van vluchtelingen in Europa op te schrijven. Zo nodig je hen uit om denkbeelden 'neutraal' over te brengen en kan iedereen argumenten naar voren brengen. Ook als die niet passen bij hun eigen ideeën.
 
2. Kijken & lezen
Lees de volgende vluchtverhalen:

Of bekijk dit filmpje over de vriendschap tussen vluchteling Mohammed uit Mali en de Italiaanse Letizia (12). [[{“fid”:”40778″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Vluchteling Mohammed uit Mali krijgt zwemles van de Italiaanse Letizia”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Vluchteling Mohammed uit Mali krijgt zwemles van de Italiaanse Letizia”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Vluchteling Mohammed uit Mali krijgt zwemles van de Italiaanse Letizia”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

3. Tafelgesprek
Trek het onderwerp naar de actualiteit en begin een tafelgesprek. Het gaat hierbij niet om meningen, maar om ruimte te geven aan gedachten en gevoelens. Wat zijn de ideeën en opvattingen over vluchtelingen van je kinderen? Wat zien en lezen ze? Wat is nieuw en wat wisten ze al? Omdat dit onderwerp beladen kan zijn, kunt hier de tips vinden die we leraren geven voor een klassengesprek over dit onderwerp. 
 

Kaart samsam

4. De achtergrond
Oorlog of onveiligheid voor veel vluchtelingen is de belangrijkste reden om huis en haard te verlaten. Maar waar is eigenlijk vrede? Op deze kaart staat in welke landen vrede is: dat betekent dat kinderen er naar school kunnen, veilig buiten kunnen spelen en gelijke rechten hebben. Dit geeft meteen inzicht in waar geen vrede is. Je geeft hierdoor informatie en tegelijkertijd context. Ook handig: pak 'Vrede kun je meten' (pdf) erbij, de lesopdracht die we maakten voor scholen. 

5. Afronding en evaluatie
Vat samen wat de gedachten en gevoelens zijn. Zo laat je merken dat je naar je kinderen hebt geluisterd. Vraag of iedereen het gevoel heeft dat hij/zij gezegd heeft wat hij/zij wilde of vond en dacht. Inventariseer of er dingen zijn blijven hangen. Is er behoefte aan nog meer uitleg? Die kun je geven met onze factsheet. Lees hier hoe je om kunt gaan met emoties die bij dit onderwerp kunnen loskomen. 

Herfstvakantie | 'Kinderworkshop: Speel zelf hulpverlener’

Op televisie zie je bijna elke dag beelden van rampen en conflicten in de wereld. En je ziet dat er altijd mensen hun best doen om slachtoffers te helpen. Maar hoe geef je eigenlijk de juiste hulp? Als je geld hebt ingezameld, waar moet het dan naartoe, en wie bepaalt dat eigenlijk? En moet je na een aardbeving dezelfde hulp geven als na een orkaan, of is dat heel anders?

In een echt noodhulpteam mag jij in de Humanity Game zelf inschatten wat er moet gebeuren bij verschillende natuurrampen en conflicten. Het team dat de slimste keuzes maakt, wint het spel! 

 

Durf jij het aan om in de schoenen te stappen van een noodhulpverlener? Aanmelden kan hier!

Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier