Achtergrond

Malinese boeren melden zich massaal aan bij digitale infodienst

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Via Sènèkèla kunnen boeren en andere geïnteresseerden uit de landbouwsector informatie over marktprijzen opvragen en gebruik maken van een callcenter met landbouwexperts.

“Net als met alle nieuwe diensten moet er een stabiele gebruikersbasis zijn om te kunnen blijven bestaan zonder financiële steun. Maar dat we binnen twee maanden na de start al 154.000 gebruikers hebben, zegt iets over het potentieel”, zegt François Laureys, landmanager voor Mali bij IICD. Om rendabel te worden, heeft de dienst minimaal 1 miljoen gebruikers nodig.

Marketingcampagne
De marketingcampagne heeft een cruciale rol gespeeld bij de succesvolle introductie van de mobiele agridienst in de regio’s Sikasso en Koulikoro, zegt IICD. Telecombedrijf Orange Mali zette daarvoor onder meer tv-reclame in.

IICD assisteerde bij de introductie van de dienst en is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van marktprijzen van landbouwgewassen, zoals shea noten, uien en cashewnoten. Het is de bedoeling de dienst in 2015 uit te breiden naar twee andere regio’s, Segou en Mopti. Het aantal gewassen waarover informatie kan worden opgevraagd, wordt dan uitgebreid met producten zoals maïs, aardappelen, zoete aardappelen, rijst, sorghum en gierst.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons