Een bekentenis: sinds de dubbele Oscar-winst voor Tom Hanks volg ik de Oscaruitreiking niet meer. Een mens kan immers maar zoveel teleurstelling verwerken. Het enige wat ik nog trouw volg is de jurkenparade, en niet zonder opwinding.
Libanese ontwerpers zijn namelijk tot het hart van Hollywood doorgedrongen en weten menige topactrice te verleiden met hun ultravrouwelijke couture.

Het was Elie Saab die als eerste een Oscarwinnares mocht kleden: in 2002 viel Halle Berry niet alleen op met haar tranen, maar vooral door haar gewaagde jurk. Sindsdien behoort Saab tot een van de gewilde, en vaste, ontwerpers van de sterren. Deze laatste uitreiking was onder andere Mila Jovovich door hem gekleed.

Jennifer Lopez liet zich dit jaar kleden door Saabs landgenoot en collega Zuhair Murad. Het resultaat was een jurk die haar rondingen perfect accentueerde. Murad is de vaste ontwerper van de Libanese superster Nancy Ajram.

Georges Chakra, ook op het Oscargala met jurken vertegenwoordigd, mag niet onvermeld blijven, maar eigenlijk mogen ze dat allemaal niet. Er loopt ongekend veel talent rond in Libanon en steeds vaker dringen ze tot de top door.

Ik wil hiermee niet voorbij gaan aan andere ontwerpers als de Tunesisch-Franse Azzedine Alaïa; de reden dat ik specifiek de Libanezen eruit pik, is omdat zij vanuit thuisland Libanon opereren en erin geslaagd zijn wereldfaam te bereiken.

En zij niet alleen. Libanees haarstylist Joe Raad is dankzij het mooie werk dat hij verrichtte voor de Saoedische prinses Ameerah tijdens het huwelijk van Prins William en Kate Middleton nu ook door de Amerikanen ontdekt. Hij heeft recent een megadeal gesloten waar hij vooralsnog geheimzinnig over doet. In interviews loopt hij over van de complimenten voor de prinses; dankzij haar opdracht is hij nu binnen.

De Libanezen zijn de voorlopers op het wereldtoneel en met de westerse couture. In de Arabische landen is de Marokkaanse couture populair en trendsettend. De kaftans, djellaba's en takchita's zijn van grote invloed op de kleding in de hele regio. De invloed reikte zelfs tot Parijs: wijlen Yves Saint Laurent en Christian Lacroix waren slechts twee van de vele topontwerpers die zich graag lieten inspireren door het land dat de Neder-Kutmarokkaan leverde.

Al jarenlang kampt de Arabische wereld met een imagoprobleem. Het cliché gaat dat door kunst en cultuur afstanden en verschillen worden overbrugd. Zoals dat wel vaker met clichés is, klopt dat helemaal. Het zijn niet alleen demonstrerende mensen die voor vrijheid strijden die de Arabische wereld een sprankje hoop en een menselijk gezicht geven. Het zijn zeker ook de culturele en artistieke voorlopers. Het zijn artiesten die de dagelijkse zorgen voor even laten verdwijnen met hun muziek, ontwerpers die vrouwen het gevoel geven speciaal te zijn, auteurs die vervoeren met woorden, schilders die imponeren met hun handen en acteurs en regisseurs die nieuwe werelden scheppen.

Kunst en artisticiteit zijn zoveel meer dan ijdele expressies van luie geesten.

Foto: (cc)

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
Hassnae

Over de auteur

Journalist en programmamaker

Hassnae Bouazza (1973, Marokko) is journalist, columnist en programmamaker. Samen met Femke Halsema maakte ze de documentaire reeks ‘Seks …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief