Achtergrond

Leren van insectenfarms

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 Donderdag 22 mei vond in Den Haag het eerste round table event plaats dat werd georganiseerd door Bedrijvenportal Ondernemen in Ontwikkelingslanden, in samenwerking met NCDO. Ongeveer veertig deelnemers uit het bedrijfsleven, NGO’s en kennisinstellingen bogen zich over duurzaam investeren in voedselzekerheid.

Succesfactoren
Henk van Deventer, initiator van het Flying Food Project, werkt samen met veel verschillende partners om insectenfarms in Afrika op te zetten. Hij deelt zijn ervaringen: “een lange voorbereiding en goede communicatie zijn essentiële onderdelen van een goed functionerend partnerschap”. Stella Pfisterer van het Partnership Resource Centre, gespecialiseerd in samenwerkingsverbanden, doet ook uit de doeken wat een partnerschap kan maken of breken. Het is belangrijk om vertrouwen op te bouwen, machtsverschillen te balanceren en vooral lef te hebben.

Kansen, problemen en trends
Deze succesfactoren leggen het fundament voor een succesvolle partnerschap, en je kunt er concreet mee aan de slag. Het is nuttig om met potentiele partners inzichten over kansen, problemen, innovatie, lokale partners en trends uit te wisselen. Dat is precies wat er in vier verschillende round table sessies gebeurde tijdens dit event.

Om te innoveren is het is voor bedrijven, organisaties en instellingen goed om huidige trends in kaart te brengen. In een round table sessie kwamen twee belangrijke trends naar boven: urban agriculture en youth engagement. Omdat boeren in minder ontwikkelde regio’s vaak een hogere leeftijd hebben is het belangrijk dat jongeren betrokken raken bij de voedselproductie. Zo kan voedselzekerheid beter gegarandeerd worden, en het kan bijvoorbeeld door de resultaten van upscaling te laten zien.

Concurreren of partneren?
Om in aanmerking te kunnen komen voor financiering moeten partnerschappen vooral duurzaam zijn, kwam in de discussies bij het event naar voren. Echter, de concurrentie in de voedselsector vermindert juist de transparantie en het vertrouwen in elkaar. Dit leidt niet tot duurzame partnerschappen. Daarom is het belangrijk een partner te vinden waarmee je waarden deelt en complementair bent. Op die manier gun je elkaar het succes.

De ontwikkelingsorganisaties zien dat steeds meer bedrijven erkennen dat zij een rol kunnen spelen in ontwikkelingssamenwerking. Zij hebben hier niet alleen bedrijfseconomische redenen voor, maar zien ook de waarden achter de hulp en handel. Zij kunnen bijvoorbeeld boeren in fragiele regio’s dan ook kunnen voorlichten om op een innovatieve en zakelijke manier te werken. Zo worden boeren door ondernemers meer met de markt verbonden. Hier liggen voor Nederlandse ondernemers kansen.

Kansen en uitdagingen
Er liggen veel kansen maar ook uitdagingen in samenwerking tussen verschillende partners. Er blijven ook veel vragen. Hoe is de visie van de private sector op de waarden van de ontwikkelingsorganisaties? Kunnen NGO's ook investeren? En hoe komen de verhoudingen dan te liggen? Hoe verschillen kennishouders van adviesbureaus als zij een adviserende rol aannemen? Naast antwoord op deze vragen is er bij partners behoefte aan goede afspraken met lokale overheden, en aan ondersteuning van matchmaking.

De portal Ondernemen in Ontwikkelingslanden faciliteert de matchmaking tussen bedrijven en NGO’s en zal een aanzet doen door de deelnemers tijdens een volgend event te voorzien van tricks, tips en tools. Zo kan wat begint met het uitwisselen van kaartjes, uitgroeien tot een geweldige samenwerking.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons