Achtergrond

Lachen om ontwikkelingshulp

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

In Nairobi wemelt het van de hulporganisaties. Daarover doen in de Keniase hoofdstad veel, vaak hilarische, verhalen de ronde. Een goudmijn voor een komische tv-serie, vonden filmmakers Hussein Kurji en Salim Keshavjee. In januari draaien ze de eerste aflevering van The Samaritans, comedy over ontwikkelingshulp.

‘Big business’
“De VN heeft er zijn grootste vestiging voor heel Afrika, er zitten hoofdkantoren van US Aid, het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen: iedere ngo die je kunt bedenken zit in Nairobi. Hulp is hier big, big business”, vertelt producent Hussein Kurji (34) vanuit Kenia over de telefoon. Samen met kompaan en regisseur Salim Keshavjee begint hij in januari met het draaien van de eerste aflevering van The Samaritans, een komische tv-serie over het reilen en zeilen van al deze ngo´s in Kenia.

Babyvoetballen
Materiaal zat, stelt Kurji. “Door de jaren heen heb ik zo veel vreemde verhalen over ngo’s en de ex-pats die voor ze werken, gehoord.” Neem nou, vervolgt Kurji, het verhaal over die hulporganisatie die in de aanloop tot het WK voetbal in Zuid-Afrika in 2010 een half miljoen voetballen liet produceren, om weg te geven aan kinderen in de sloppenwijk Kibera. “Toen de zending in Nairobi arriveerde, waren de ballen plat. Dus moesten ze worden opgeblazen, waarna ze onbruikbaar bleken te zijn, omdat het een soort babyvoetballetjes bleken te zijn.”

Dikke SUV’s
Natuurlijk doen ngo’s heel veel goeds in de regio, benadrukt Kurji. Maar toch: al die glanzende kantoren, de dikke SUV’s, de (westerse) hulpverleners met hun riante salaris: het is net één grote machine, vertelt de producent. “En iedereen doet eraan mee. Mensen geven zelf toe dat er gekke dingen gebeuren door de bureaucratie in hun organisatie, en ook dat er geld wordt verspild.”

Waargebeurd
Schitterend materiaal voor een tv-serie, vonden Kurji en Keshavjee, waarmee ze vele afleveringen kunnen vullen. Ze richten zich op een internationaal publiek, en willen mensen vooral laten lachen om de uitwassen van ontwikkelingshulp, maar bovenal gaat het om de personages. De twee verzonnen Aid to Aid, een hulporganisatie met incompetente medewerkers die vooral dossiers verplaatsen, en totaal onduidelijke instructies van de Britse ‘moederorganisatie’ ontvangen. Aid to Aid krijgt opeens een enorm bedrag aan hulpgeld binnen. Daar krijgt een andere ngo lucht van, die documenten bij Aid to Aid steelt en vervolgens met het hulpgeld aan de haal gaat. “Een waargebeurd verhaal”, stelt Hussein Kurji.

Voorschot
De producent heeft berekend dat één aflevering ongeveer $ 12.000,- kost. Het geld voor de eerste testaflevering heeft het tweetal inmiddels bij elkaar via fondsenwervingsplatform Kickstarter, en verder sprokkelen ze het geld bijeen via private investeerders, en hopen ze op een voorschot van tv-stations. Lokale zenders, satellietkanalen en buitenlandse tv-stations in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hebben al interesse getoond tijdens pitches voor The Samaritans op tv-beurzen in Nairobi en Johannesburg. Daar wonnen Kurji en Keshavjee beide keren de eerste prijs voor hun idee.

Bekende gastacteurs
Was de trailer nog wat amateuristisch van opzet, voor de pilot-aflevering huren de twee professionele acteurs in. En als het allemaal gaat lopen, wat zou het dan mooi zijn om bekende gastacteurs te engageren. Fervent tv-kijker Hussein Kurji denkt aan Portia de Rossi (Ally McBeal), Aziz Ansari (Park & Recreation), de Sudanese en beroemd fotomodel Alek Wek en Djimon Hounsou, uit Benin en nu Hollywood-acteur. “Allemaal grote namen. Wow! Dat zou geweldig zijn.”

Klik op het plaatje om de eerste aflevering te bekijken:

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”17736″,”attributes”:{“height”:486,”width”:818,”style”:”width: 550px; height: 327px;”,”class”:”media-image media-element file-media-original”}}]]

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons