Hoe een stel  Hollandse koffiebranders in Ethiopië jongeren nieuwe kansen biedt.

Moyee is een jonge onderneming die het FairChain model heeft geïntroduceerd. De eerste proeve van bekwaamheid is een industriële koffiebranderij in Addis Ababa, Ethiopië. Door Ethiopische koffiebonen lokaal te branden en verpakken kan het land in de Hoorn van Afrika wel driemaal zoveel met koffie verdienen als nu. Als ondernemer in Ethiopië ervaart Moyee dat het al een tijdje onrustig is in Ethiopië. Die onrust willen we graag beter begrijpen.

Call the Farmer
Deze maand start Moyee met een bijzonder project: Call the Farmer. Ze vertellen de verhalen van koffieboeren en laten je zien hoe ingewikkeld het is om in de landbouw de veranderingen neer te zetten die het leven van de 1,2 miljoen kleine boeren echt vooruithelpen.

Deze week was ik daarom op uitnodiging van het Ministerie van Buitenlandse Zaken bij een gesprek over de situatie in Ethiopië en wat Nederland hiermee moet. Martin Koper, vervangend ambassadeur voor Nederland in Ethiopië, vertelde over de diepgewortelde problemen in politiek en samenleving. Amnesty en Human Rights Watch spraken hun zorgen uit over de belabberde mensenrechten.

Er werd veel gesproken over de rol van de Nederlandse overheid, van de EU en van NGO’s. Maar wat kunnen bedrijven eigenlijk doen? Wat kan Moyee doen? Vooropgesteld: de ‘root causes’ van de onvrede bij de Oromo’s en de Amhara’s zijn voorlopig niet opgelost. Het gaat over etniciteit, onderdrukking, federalisme versus centralisme en ga zo maar door. Een stelletje gedreven koffiebranders kan heel wat bereiken, maar gaat dit natuurlijk niet oplossen. 

Voor het eerst in de geschiedenis van Ethiopië heeft een hele generatie behoorlijke scholing gehad. Maar vervolgens zitten ze duimen te draaien

En toch: volgens deskundigen als Martin Koper en Professor Jan Abbink (African Studies Center Leiden) is een van de kernproblemen dat er een hele grote groep jongeren is die niet aan de bak komt. Voor het eerst in de geschiedenis van Ethiopië heeft een hele generatie behoorlijke scholing gehad. Maar vervolgens zitten ze duimen te draaien. 

Aha! Beter opgeleide mensen, werkgelegenheid, nieuwe economie… voel je ‘m ook? Hier heeft Moyee wel wat over te melden. Fairchain gaat over de noodzaak van een secundaire economie in Ethiopië: natuurlijk werkt Moyee met koffieboeren aan verbetering in de primaire economie, maar voorbij de landbouw is een maakindustrie nodig met nieuwe banen die specifieke opleiding en vaardigheden vergen. Onze boeren hebben gemiddeld 5 kinderen. Wat voor werk gaan die straks doen als ze hun school (hopelijk) hebben afgerond? 

Laten we vooral niet pretenderen als koffiebrander een voorname rol te kunnen spelen in de megacomplexe werkelijkheid van Ethiopië. Maar we gaan wél nog harder aan de slag om Fairchain als een olievlek te verspreiden en de enorme groep jonge Ethiopiërs kansen te bieden. 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief