UNDEFINED
De studenten tijdens de uitwisseling in april.

Op 12 september viert Ethiopië, dat de jaren volgens de Koptische kalender telt, de komst van het derde millennium. In de aanloop van de millenniumviering zijn economiestudenten van de New Business School Amsterdam en het St. Mary’s College in Addis Abeba een uitwisselingsprogramma gestart. Zij kregen de opdracht samen een merk te ontwikkelen dat goed aansluit bij de beleving van de jongerendoelgroep. Dat werd Meleya, wat Ethiopisch is voor identiteit.
 

 

Meer dan koffie 

 

Initiatiefnemers Debritu Lusteau en Michel Le Roux zijn uitgegaan van het principe dat samenwerking de beste bijdrage levert aan de economie van Ethiopië. “De beste manier om iets duurzaams te doen, is door ook de jonge generatie erbij te betrekken”, aldus Michel Le Roux. “Dat is ook wat deze koffie onderscheid van Fair Trade koffie of biologische koffie. Meleya is meer dan koffie alleen. Wij willen een beweging initiëren die culturele en commerciële uitwisseling tussen jongeren stimuleert. Eerst in Ethiopië en later misschien ook in de rest van Afrika.”

 

Meleya verpakkingenDe studenten uit Amsterdam en Addis Abbeba hebben elkaar in april dit jaar in Ethiopië ontmoet. “In het begin was het een beetje onwennig”, vertelt Le Roux. “Maar na twee dagen was er echt sprake van een samenzijn. Ik denk dat dat komt omdat de jongeren aan een gezamenlijk project werken. Dat je samen iets moet ondernemen schept toch duidelijk meer een band dan het geval zou zijn als de jongeren als toerist naar Ethiopië waren gekomen en daar contact met jongeren hadden gelegd. Er was onderling zoveel enthousiasme. Ik denk dat zo’n model waarbij je culturele uitwisseling stimuleert door gezamenlijk een onderneming te beginnen echt de toekomst heeft.”

 

Het merk dat woensdag in het Lucent theater in Den Haag is geïntroduceerd, is nog niet in de winkel te koop. Le Roux: “We zijn nog niet klaar, maar de viering van het Ethiopisch millennium was een mooie gelegenheid om het project in de openbaarheid te brengen. De komende maanden willen we samen met de studenten gaan peilen hoe groot de afzetmogelijkheden in Nederland zijn. Het is de bedoeling dat de koffie in januari 2008 in Nederland te krijgen is. We zijn nu bezig om contacten met horecagelegenheden en winkels te leggen voor de verspreiding van onze koffie.”

 

logo MELEYAHet logo voor de koffie is al wel af. Dit symboliseert een warme omhelzing tussen twee culturen: de Ethiopische en de Nederlandse. De studenten hebben samen aan dit creatieve concept gewerkt. Het logo en de verpakking zijn verder uitgewerkt door Nederlandse designers. Op de verpakking worden werken getoond van Ethiopische kunstenaars. Deze werken zullen op de website www.meleya.com worden geëxposeerd en voor de verkoop aangeboden. Ieder seizoen zullen er nieuwe kunstwerken op de koffieverpakkingen te zien zijn.

 

 

Meleya

New Business School Amsterdam

Stichting Ethiopië Millennium

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief