“Kleine bedrijven hebben minder middelen dan multinationals om duurzaamheid toe te passen. Zij moeten hun hulp daarom ergens anders verkrijgen”, vertelt Zoé Baart (37) tijdens ons gesprek. Samen met Ornella Cianciarelli (29) richtte ze daarom Yellow Bridge op. Yellow Bridge maakt video´s om kennis over duurzaamheid uit te wisselen. De twee leerden elkaar kennen toen Cianciarelli Spaanse les gaf aan Baart. Ze hadden allebei interesse in duurzaamheid en wilden daarmee aan de slag. Uiteindelijk besloten ze om internationale MKB’s, midden –en klein bedrijven, te stimuleren om duurzamer te werken. Dat doen ze door middel van video’s, een passie van Baart die ooit film- en televisiewetenschap studeerde.

MKB's krijgen liever tips van andere MKB's dan van multinationals

Tips
Baart en Cianciarelli produceren video’s van maximaal vijf minuten waarin bedrijven informatie en tips geven over hun eigen manier van duurzaam werken. In een video over het Brabantse transportbedrijf Mercuur vertelt transportcoördinator Lonneke Rombouts bijvoorbeeld over ‘het nieuwe rijden’. “We hebben 150.000 kilometer minder gereden in 2013 door verbeterde efficiëntie, en we hebben onze CO2uitstoot met twintig procent verlaagd.” De vrachtwagenchauffeurs van Mercuur krijgen tips hoe ze de vrachtauto langer kunnen laten uitrollen, zodat deze minder rembeweging heeft, en het bedrijf werkt meer samen met andere transportbedrijven. “Vroeger reden we met een volle vrachtwagen naar het Noorden en kwamen we leeg terug. Dat is gewoon jammer.”

Internationaal
“MKB’s horen liever tips van andere MKB’s dan van grote multinationals”, vertelt Baart. “Doordat we de video’s verspreiden via blogs en YouTube komen kleine ondernemingen over de hele wereld met elkaar in contact zonder dat ze naar elkaar toe moeten vliegen. We zorgen bij elke video voor ondertiteling in het Nederlands, Engels en Spaans. Hierdoor kan de doelgroep van de video internationaal zijn en kunnen bedrijven uit verschillende landen elkaar helpen. We maakten ooit een video voor een bedrijf uit Argentinië dat plastic afval recyclet voor verschillende doeleinden, waaronder donatie van nog bruikbaar materiaal of het produceren van nieuw bruikbaar materiaal, zoals tuinmeubilair. Zij lieten weten door deze video minstens honderd nieuwe contacten te hebben gekregen.”

Bruggen bouwen
“De naam Yellow Bridge is ontstaan door de Yellow Brick Road uit de film ‘The Wizard of Oz’. De Yellow Brick Road in de film is de weg die je moet bewandelen om bij je doel te komen. Bij ons gaat het dan niet om een weg, maar om bruggen bouwen tussen ondernemingen. Kennis delen zorgt volgens ons voor ontwikkeling. Hoe meer kennis over duurzaamheid een bedrijf heeft, hoe meer zij deze kennis kunnen toepassen.”

We willen niet dat Yellow Bridge een 'greenwash organisatie' wordt

Yellow Bridge is geen rechter
“We willen niet dat Yellow Bridge een ‘greenwash organisatie’ wordt en bedrijven onterecht helpt aan een duurzaam imago. Daarom zoeken we via duurzame netwerken, zoals online platforms, naar bedrijven waarmee we samenwerken. We leren de bedrijven echt kennen en willen dat ze eerlijk en integer zijn in hun video’s. We hebben er echter voor gekozen geen rechter te spelen. Elk bedrijf heeft zijn eigen visie op duurzaamheid en wij keuren niemands visie af. We verstaan veel onderwerpen onder duurzaamheid. Niet alleen zaken omtrent het milieu, maar ook arbeidsomstandigheden mogen behandeld worden. We willen juist verschillende onderwerpen behandelen, zodat er genoeg inspiratie aanwezig is.”

Benieuwd naar de video's of heb je ideeën voor Yellow Bridge?

Kijk eens op hun website.

Toekomst
Yellow Bridge heeft in het afgelopen anderhalf jaar vijf video’s geproduceerd. Baart en Cianciarelli zijn momenteel bezig met de zesde. “We bedenken alle video's zelf, nadat we interessante kleine bedrijven hebben gevonden”, vertelt Baart. “In de toekomst hopen we meer vragen vanuit bedrijven zelf te krijgen om vervolgens videos met antwoorden te maken.” Ze willen ook graag meer in het buitenland gaan produceren. “Ik vind het ontzettend inspirerend om naar het buitenland te kijken. Inspiratie voor duurzaam ondernemen ligt niet alleen in Europa.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Roos Lingbeek studeerde Taal en Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en begint haar master in Culturele en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier