De duurzame ontwikkelingsdoelen (SDGs) zijn een ver-van-hun-bed-show voor Nederlandse ondernemers. Maar onderzoek van Kaleidos toont aan dat het MKB wel degelijk een bijdrage kan leveren aan duurzame ontwikkeling.

Volgens premier Rutte staat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) te trappelen om ‘in de voetsporen van multinationals te treden’ om bij te dragen aan de uitvoering van de Sustainable Development Goals. Deze internationale doelen voor armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling zijn afgelopen september aangenomen door de Verenigde Naties. In de praktijk gaat de aandacht van initiatieven in Nederland echter vooral uit naar grote Nederlandse bedrijven. Kleinere ondernemers zijn nauwelijks op de hoogte van de doelen en  duurzaam ondernemen is nog vooral een niche voor een beperkte groep MKB'ers. Een andere manier van communiceren en het MKB actiever betrekken kan dit veranderen. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Kaleidos Research onder ruim 50 Nederlandse ondernemers en MKB-experts naar de rol van het Nederlandse MKB bij het oplossen van wereldproblemen. 

Met name interesse in ‘groene doelen’

Van de 17 Sustainable Development Goals zien Nederlandse ondernemers vooral een rol voor zichzelf op het vlak van duurzame consumptie en productie (doel 12). Andere populaire doelen zijn milieubescherming (doel 15), klimaatverandering (doel 13) en goede banen en economische groei (doel 8). Er lijkt minder interesse in de sociale doelen, zoals het tegengaan van honger. MKB'ers verwachten dat ze vooral een bijdrage kunnen leveren aan internationale duurzaamheid door innovaties te ontwikkelen en door hun eigen bedrijfsvoering onder de loep te nemen. 

Gemiste kans

Het MKB vormt de overgrote meerderheid van het bedrijfsleven en de werkgelegenheid in Nederland en kan daarmee wel degelijk een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling

Ondernemers en MKB-experts zien de focus op het grootbedrijf bij de uitvoering van de doelen als een gemiste kans, want het MKB vormt de overgrote meerderheid van het bedrijfsleven en de werkgelegenheid in Nederland en kan daarmee wel degelijk een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling. De initiatieven en instrumenten die er zijn sluiten echter niet goed aan bij de realiteit van kleinere bedrijven. Anders dan grote bedrijven, hebben zij vaak geen eigen duurzaamheidsbeleid en niet de tijd, expertise en middelen voor activiteiten die verder gaan dan de kern van hun werk. Ook zijn de duurzame ontwikkelingsdoelen zelf nog erg onbekend bij Nederlandse ondernemers en vooral iets van de overheid: een ver-van-hun-bed-show. Zoals een expert aangaf: “De meeste ondernemers denken niet in SDGs, ze zijn met andere zaken bezig. Je kan het beter hebben over: hoe ga je zakendoen, welke obstakels zijn er, hoe ga je daarmee om en wat zijn de succesfactoren?”

Samenwerken met goede doelen en overheid

De deelnemende ondernemers zien samenwerken met hulporganisaties als een goede manier om internationale waardeketens te verduurzamen. Van de overheid verwachten ondernemers en experts vooral dat men het goede voorbeeld geeft, bijvoorbeeld door duurzaam in te kopen en verantwoord ondernemen te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt enthousiasme over bestaande initiatieven waarin de overheid en het bedrijfsleven samen optrekken, zoals sector-convenanten en publiek-private partnerschappen. MKB'ers kunnen op dit soort praktische manieren bijdragen aan het halen van de Sustainable Development Goals.

Het onderzoeksrapport 'Small Business, Global Impact?' van Kaleidos Research is hier te lezen. 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Gabi Spitz werkt als senior onderzoeker bij Kaleidos Research (Stichting NCDO).
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier