Achtergrond

Jongeren & De Wereld 2013

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De huidige generatie jongeren groeit op in een wereld waarin fysieke afstand steeds minder een belemmering is om in contact te staan met de wijde wereld. De grenzen binnen Europa zijn vervaagd en veel (Europese) landen zijn steeds makkelijker te bereiken met de auto, trein of een goedkope vlucht. Jongeren hoeven nauwelijks hun kamer uit om met de rest van de wereld in contact te komen. Digitale netwerken brengen hen overal met een muisklik.

Jongeren zijn dus wereldburgers. In hoeverre gedragen zij zich als mondiaal burger en zijn zij zich bewust van hun mondiaal burgerschap? In tegenstelling tot volwassenen hebben jongeren (tot 18 jaar) nog geen formele rechten en plichten. Zij mogen nog niet stemmen bij verkiezingen en hoeven nog geen belasting te betalen. Naarmate ze ouder worden, hebben echter ook jongeren in hun gedrag als consument en als lid van de samenleving steeds meer duurzame keuzemogelijkheden waarmee ze uiting kunnen geven aan hun mondiaal burgerschap. Het gedrag dat zij vertonen is niet alleen nu van invloed op de wereld, het is waarschijnlijk dat het een voorbode is van het gedrag dat zij als volwassene zullen vertonen. Inzicht in het gedrag en de houding van de huidige generatie jongeren geeft een glimp van de toekomstige volwassen mondiale burgers.

Een van de conclusies van het onderzoek Jongeren & de Wereld 2013 is dat duurzaam gedrag is aan te leren. Het aanleren gebeurd op school én thuis. Jongeren met een hogere opleiding en met veel kennis over wereld gedragen zich duurzamer dan jongeren met een lagere opleiding en met minder kennis. Daarnaast kopiëren jongeren het gedrag van hun ouders. Als jongeren opgroeien in gezinnen waarin de ouders zich duurzaam gedragen vertonen zij ook duurzaam gedrag. Het hele rapport kan je hier inzien.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons