Achtergrond

Indiase stip tegen verkrachting

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Sinds de media-aandacht voor de groepsverkrachting in een bus in New Delhi in december 2012 zijn in India succesvolle campagnes opgericht om vrouwen aan te moedigen misbruik te melden. Op verschillende websites is het mogelijk om aan te geven welke plekken gevaarlijk voor vrouwen zijn. Zo wordt er een kaart gecreëerd waar met rode stippen te zien is welk incident plaats heeft gevonden. Het kan variëren van ongepast fluiten tot daadwerkelijke verkrachting.

Door middel hiervan wordt het makkelijker voor vrouwen om problemen letterlijk en figuurlijk aan te kaarten. Dit kan zonder lastige formulieren door een sms te versturen of een applicatie te gebruiken. Een van de succesvolle websites is SafeCity, opgericht door jonge ondernemers uit Mumbai en Delhi. Volgens mede-oprichtster Surya Velamuri krijgen ze zelfs meldingen van incidenten uit de jaren ’90.

De non-gouvernementele organisatie Harassmap Mumbai gaat nog verder. Zij proberen samen te werken met de lokale politie door hen te adviseren over hoe ze het beste te werk kunnen gaan. Het succes van deze websites groeit enorm, vooral te danken aan de opkomst van smartphones. Volgens Hindol Sengupta, oprichter van WhyPoll (partner van SafeCity), wordt de druk bij autoriteiten groter om in te grijpen als mensen kunnen zien hoe groot het probleem is.

Nieuwsgierig naar hoe zo’n kaart eruit ziet en wil je meer over deze ontwikkeling weten, klik dan hier.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons