Zappend langs de Oegandese televisie zie je meestal Zuid-Amerikaanse soap-opera’s, Nigeriaanse Nollywoodfilms of Aziatische vechtscènes. Maar steeds vaker ziet de Oost-Afrikaan ook zichzelf terug op de buis.

Afgelopen weekend vond de finale van Fespaco, het meest prestigieuze filmfestival van Afrika plaats. Duizenden filmliefhebbers uit alle hoeken van de wereld verzamelden zich in het hete en stoffige Ouagadougo, de hoofdstad van Burkina Faso, om ondergedompeld te worden in de cinematografische kunsten van het continent. De prijswinnaars: een huiveringwekkende film uit Marokko, een indringend portret van de burgeroorlog in Tjaad en een luchtige comedy uit het momenteel verscheurde Ivoorkust.

Nollywood
Vooral de West-Afrikaanse filmindustrie bloeit als nooit te voren. Kijk maar naar Nigeria’s ‘Nollywood’, inmiddels na Hollywood en Bollywood de grootste filmindustrie ter wereld. Het succes is te danken aan de manier waarop de thema’s in de films de alledaagse realiteit van de Afrikanen raakt. Geen Robert Redford meer die met paarden zit te fluisteren, maar Afrikaanse acteurs in een Afrikaanse setting.

Met thema’s waarmee mensen zich kunnen identificeren; huiselijk geweld in de dorpen, hekserij en magie (een wezenlijk onderdeel van de belevingswereld), liefdesperikelen en waaghalzen die hun geluk zoeken in de grote stad. Het blijkt een gouden recept. Voor een impressie; Pieter Hugo geeft in zijn fotoserie een artistieke interpretatie van Nollywood.

Weinig tijd, klein budget en een handcamera
De overige ingrediënten; een week tijd, budget onder de 10.000 dollar, en een simpele handcamera. Dat de films daardoor kwalitatief niet sterk zijn, kan de meeste Afrikanen niet deren. Ze hebben een enorme invloed op het continent en geven de arme bevolking een deel van hun identiteit terug. Het geeft een intrigerend inzicht in het Afrika zoals Afrikanen dat zien.

Hoewel niet zo groot als Nollywood, draait ook Oost-Afrika’s filmindustrie op volle toeren. Hollywood, Bollywood en Nollywood, maak plaats voor:

Hillywood (Rwanda, vanwege de vele heuvels, filmfestival in juli)
Bongowood (Tanzania, ‘bongo’ staat voor hersenen, en refereert aan de hoofdstad Dar es Salaam. Filmfestival in juni)
Riverwood   (Straat in Nairobi, Kenia heet River Road.  Filmfestival in oktober.)

De Oost-Afrikaanse films lijken veel op die van Nigeria’s Nollywood, maar onderscheiden zich door meer modernere thema’s als etniciteit, drugs en technologie in de schijnwerpers te zetten. En er wordt veel in gevochten, zoals je in onderstaand filmpje kunt zien. Toch zijn er nog veel hindernissen, zoals het gebrek aan bedrijven die de dvd’s kunnen drukken, te kleine distributienetwerken en vooral piraterij. De informele markt is enorm en voor zo’n 1000 Shilling (33 eurocent) koop je op straat een gekopieerde film.

Oegandese film
De bekendste Oegandese film is ‘Who Killed Captain Alex’. De Oegandese markt staat bekend om de harde actiefilms, met heel veel geschiet en weinig anders, zoals onderstaande onderstreept. Vorige zomer, toen de film uitkwam, stroomden de filmhuizen in Kampala vol om de film met hilarische special effects te zien. Kijk en oordeel zelf.

Dit blog is mede mogelijk gemaakt met subsidie van het Pro-Actief project ‘Journalistiek’ van het NCDO.Deze heeft tot doelstelling extra journalistieke producten over internationale samenwerking mogelijk te maken.Voor meer informatie ga naar www.ncdo.nl

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
marlies-oneworld

Over de auteur

Journalist, redacteur en campaigner. Marlies schrijft over mensenrechten, gender en klimaat in een snel veranderende wereld. Ze geeft deze …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief