Partnership Resource Centre heeft in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Colombia onderzoek gedaan naar zeven partnerschappen tussen publieke autoriteiten, bedrijven en ngo’s in Colombia. Van een alliantie tussen producenten van bananen tot een partnerschap voor duurzame koffie.

In dit overzichtelijke rapport staan de lessons learned en de vier belangrijkste mechanismen die leiden tot een succesvol partnerschap:

  • Goede coördinatie zorgt voor een sterkere band en wederzijds begrip.
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid vermijd scheve machtsverhoudingen en zorgt ervoor dat partners gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor input en output.
  • Het creëren van een collectieve identiteit is de ‘lijm’ die partners verbindt.
  • Transparantie is als laatst belangrijk omdat het vertrouwen in elkaars handelen geeft.

Daarnaast staan er praktische tips in hoe je bovenstaande vier punten kan bereiken om een partnerschap te doen slagen. Één tip is om met alle partners regelmatig het project te bezoeken omdat dit leidt tot gedeelde verantwoordelijkheid. Een ander is om woorden als ‘wij’ in de mond te nemen. Dit creëert een collectieve identiteit wat kan leiden tot meer legitimiteit van je partnerschap.

Lees hieronder het volledige rapport en meer tips.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sasja de Valença is zelfstandig ondernemer. Hiervoor werkte ze als Junior Programmamedewerker bij NCDO Partnerships en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief