Hoe zorg je dat jouw initiatief geen eenpersoonsactie blijft, maar een succesvolle ‘movement’? Sywert van Lienden en Samuel Levie geven tips tijdens het Food Guerilla event. “Een beweging gaat verder dan ergens boos over zijn en daar een biertje op drinken.”

Tip 1: Ben je oprecht verontwaardigd? Doe er wat aan!
Sywert van Lienden (21) studeert aan de Universiteit van Amsterdam en richtte de G500 op, een beweging die alle politieke partijen probeerde te verjongen en standpunten wilde beïnvloeden. “Ik begin altijd per ongeluk dingen. Zo vaak dat het eigenlijk niet meer per ongeluk is. Het zit er gewoon in”, zegt Van Lienden. “Het is heel belangrijk dat je iets van binnen voelt branden. Er moet oprechte verontwaardiging zijn. Als je je afvraagt waarom niemand ergens iets aan verandert, moet je dat zelf gaan doen.”

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”17466″,”attributes”:{“style”:”margin: 5px; width: 366px; height: 235px; float: right;”,”class”:”media-image media-element file-media-large”}}]]Tip 2: Besef hoe groot je mogelijkheden zijn.
Volgens Samuel Levie (29), oprichter van de Youth Food Movement, gaat het niet alleen om de aanleg en het gevoel waar Van Lienden het over heeft. “We moeten beseffen dat we in een luxepositie zitten wat mogelijkheden betreft”, zegt hij. “Als ik morgen een nieuwe smartphone wil kopen, doe ik dat.” Naar zijn mening hebben jongeren op dit moment zo ongelooflijk veel kansen om dingen te veranderen dat het eigenlijk niet eerlijk is als ze die kansen niet grijpen. “Je kunt je niet hard maken voor elk probleem, maar iedereen heeft wel ergens een passie voor.”

Tip 3: Creëer spanning.
Volgens Van Lienden is het verhaal dat je aan een campagne toevoegt heel belangrijk. “Volgens mij zou je mensen zoals mij best vegetarisch kunnen maken”, zegt hij. “Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat vezelrijk voedsel heel mannelijk is. Dat werkt.” Dit is ook de strategie die hij bij de G500 gebruikte. “Je moet gewoon altijd spannende vormen zoeken, zonder de inhoud te vergeten.” Bij de G500 hackte en infiltreerde hij politieke partijen en vertelde hierover bij De Wereld Draait Door.
Minpuntje aan deze manier van werken? “Pas op dat je niet alleen vormkritiek krijgt”, zegt Van Lienden. “Bij dit soort campagnes dreigen mensen de inhoud over het hoofd te zien.”

Tip 4: Zet je ijdelheid opzij.
Als je ijdel bent, redt je beweging het niet, denken beiden. “De kern is kijken wie wat kan. En het allermooiste aan een beweging is mensen om je heen verzamelen die zoveel passie voor het onderwerp hebben dat je morgen voor een tram kunt vallen en de beweging gewoon doorgaat.” Samuel Levie is het met hem eens. “Je hebt pas een goed initiatief gestart als je niet onmisbaar bent. Dat is succes.” Bovendien heb je dat groepsgevoel nodig, vindt Van Lienden. “In je eentje kun je de wereld een heel klein beetje veranderen, maar met een groep kun je de wereld op grotere schaal veranderen.”

Tip 5: Heb humor.
Van Lienden en Levie vinden dat er vroeger in een hoop campagnes een bepaalde verbetenheid zat. “Aan het einde van de dag wil iedereen met een glimlach naar bed gaan”, zegt Levie. “En als je een leuk filmpje met een interessante boodschap ziet, wil je dat delen met je vrienden. Zo verspreidt een movement zich.” De basis van wat je doet, is echter niet ‘de lach’, vindt Van Lienden. “Je gaat naar een sportclub omdat dat goed voor je is, maar als je het daar niet leuk vindt, stop je er vroeg of laat mee.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
YmgzkPe4_400x400

Over de auteur

Inge Beekmans is een Nederlandse freelance journalist. Ze werkt op de Fontys Hogeschool voor Journalistiek en voor Safon, een …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief