Achtergrond

Het Wormenhotel

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

#Wormenhotel from FoodGuerrilla on Vimeo.

Over het Wormenhotel

FoodGuerrilla, een project van OneWorld, opende de kleinste hotelketen van Amsterdam! Met 6 Wormenhotels vroegen we aandacht voor de plek waar al het leven begint: een gezonde bodem. Toch putten we de bodem uit. Elke minuut verliezen we 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond. Daarmee is ruim een kwart van alle landbouwgrond in de wereld al verloren gegaan in de afgelopen 40 jaar.  Vanaf 8 mei 2015 legden we de wormen eens lekker in de watten in sjieke en hippe Wormenhotels. Deze waren te vinden bij het Amstel Hotel, Het Volkshotel, Casa400, Conscious Hotel Vondelpark en het NH Barbizon Palace.

 Wormenhotel Amstel

Dagelijks belanden er gigantische hoeveelheden aardappelschillen, klokhuizen en koffiedik in de vuilnisbak, terwijl dit favoriete kostjes zijn voor de worm. In een Wormenhotel leven zo’n 50 wormen die compost maken van juist dat afval, en daar maken ze vruchtbare aarde van die bomvol mineralen zit. Deze natuurlijke compost hebben we hard nodig om ervoor te zorgen dat onze bodem vruchtbaar blijft zodat we er eten op kunnen groeien. In de Wormenhotels sluiten we zo een kleine kringloop met ons keukenafval. Daarom gingen we ook aan de slag met Rowin van Le Compostier om workshops Wormenhotel Bouwen te geven. Ook maakten we een prachtige DIY tutorial Wormenhotel bouwen voor de thuisklussers.

Wormenhotel bouwen

Wormenhotel bouwenHet Resultaat

Naast te gekke workshops, 6 Wormenhotels die 15 dagen stonden tentoongesteld bij eerdergenoemde hotels, en vele wormnhotels op Amsterdamse balkons rijker waren we vooral ook geinteresseerd in het bereiken van een breed publiek en het agenderen van de bodem als thema. Zo werd ons filmpje meer dan 150.000 keer bekeken, en waren we trending topic. Daarnaast werden we geinterviewd door o.a. de Radio 1 programma's Vroege Vogels en Nooit Meer Slapen, waren we te zien op NOS op 3 en deed menig dagblad zoals Trouw en Het Parool verslag van onze campagne. De campagne vertegenwoordigde een mediawaarde van een kleine miljoen euro, en meer dan 2 miljoen mensen werden bereikt.

Wormenhotel bouwen

Partners

Zonder partners hadden we deze campagne niet voor elkaar kunnen boksen! Allereerst hebben we genoten van de kennis en inzet van o.a. Le Compostier, BioRomeo, Fransjan de Waard en de Compostmobiel. Daarnaast waren het Amstel Hotel, Het Volkshotel, Casa400, Conscious Hotel Vondelpark en het NH Barbizon Palacemeer meer dan bereid om een Wormenhotel te adopteren en voor de wormen te zorgen. Daarnaast droegen ze hun steentje bij in de communicatie. Tot slot werkten we voor deze campagne samen met Food Cabinet voor de uitvoering.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons