De stad Lahore baadt ondanks het grote elektriciteitstekort in een zee van licht. Het lijkt wel alsof de hele stad is uitgelopen om de lampjes op de vele moskeeën, de overheidsgebouwen en het treinstation te bewonderen. De kebabstalletjes en de banketbakkerijen waar een overvloed aan zoetigheden wordt verkocht, draaien overuren. Pakistan viert de geboortedag van de profeet Mohammed.

In een van de moskeetjes houdt een groepje liberale moslims vanavond een discussieavond waar de verlichte en gematigde versie van de Koran wordt besproken. Vooral de jonge generatie heeft behoefte aan duidelijkheid

‘Want laten we eerlijk zijn’, vertelt de student bedrijfskunde Noor voor de ingang van het gebedshuis. ‘Je kunt het heilige boek vrij interpreteren. Dat is wat de Taliban voortdurend doen. Ze hebben de Islam in mijn ogen verketterd en met hun lijfstraffen en moordzuchtige praktijken onze religie een verkeerd beeld in het westen bezorgd’. Ik besluit aan te schuiven en te luisteren naar wat het groepje jongeren te vertellen heeft.

Een paar jonge meiden vragen aan de moslimleider die vanavond de discussie leidt of de Koran werkelijk zo vrouwvriendelijk is. ‘Helemaal niet’, beweert de geestelijk.‘In de ogen van de profeet waren mannen en vrouwen gelijk aan elkaar. Mannen worden weliswaar als de kostwinner aangewezen en dienen hun vrouwen te beschermen. Maar de Koran werd in 610 geschreven. Dat is meer dan vijftienhonderd jaar geleden. We leven nu in een periode waarin vrouwen en mannen beiden voor de kost zorgen. De eerste vrouw van de profeet was een rijke zakenvrouw. Je moet het heilige boek wel in de juiste tijdsgeest plaatsen. Het geeft richtlijnen, geen details’.  

Want nergens staat tot grote opluchting van de jonge meiden dat vrouwen verplicht hun hoofden moeten bedekken. ‘De profeet vroeg zijn eigen vrouwen een sluier te dragen als ze zich buiten vertoonden, zodat ze zich konden onderscheiden van de rest van de vrouwen en hun positie voor iedereen duidelijk was’.

Het grote probleem in Pakistan is dat de Koran pas driehonderd jaar nadat het heilige boek in het Arabisch was verschenen in het Urdu werd vertaald. De radicale mullah’s gaven hun eigen conservatieve interpretatie.

‘Weten jullie wat Sharia betekent?’, vraagt de liberale geestelijke. ‘Stromend water dat vanuit een bron in beweging is dus niet stagneert. Dat betekent dat, zoals rechters dat in het gangbare rechtssysteem doen, de Islamitische wetten voortdurend aan de huidige tijd moet worden aangepast’.

Ik vertel hem dat wij in het westen vooral gruwen van de lijfstraffen. Het afhakken van de handen van dieven en het stenigen van overspelige vrouwen. Volgens de moslimleider werden zelfs in de oudheid deze straffen nooit uitgevoerd. Ze werden bevroren zoals de meeste landen dat met de doodstraf doen.

‘Pas als de welvaartsstaat was bereikt. Er voor iedereen genoeg te eten en te drinken was, dan kon de rechter volgens de profeet overgaan tot deze strikte straffen’, legt de moslimleider uit. ‘Jullie in Europa hebben dat stadium al bereikt en zijn meer een Islamitische staat dan de landen in het middenoosten’.

Bovendien, legt de liberale moslimgeestelijke met pretoogjes uit, is het afhakken van handen niet bedoeld voor arme mensen die een kip stelen omdat hun kinderen niets te eten hebben. ‘De profeet vond dat rijke mensen die hun zakken vulden ten kosten van de armen daar hard voor gestraft moesten worden’. Dan barst het groepje jongeren in lachen uit en schreeuwen ze door elkaar heen dat president Zardari op het plein voor het parlement berecht moet worden. Als tussenhandelaar vulde hij zijn zakken tijdens het premierschap van zijn vrouw Benazir door ieder bedrijf dat een winstgevend contract met de regering sloot tien procent van het contract in rekening te brengen. De jonge Pakistanen zijn helemaal door de dolle heen. ‘Laten we het hele kabinet op het plein neerzetten en met ze afrekenen. Allemaal de handen eraf. Dan durft geen ambtenaar meer corrupt te zijn’. Profeet Mohammed, constateren de jongeren vanavond op zijn geboortedag, was met zijn verlichte geest zijn tijd ver vooruit.  

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
wilma2

Over de auteur

Wilma van der Maten woont in Jakarta en werkt als freelance journalist voor onder andere OneWorld, het Parool, DPD, VPRO, VRT en Elsevier.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief