Achtergrond

Het succes van samen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Bedrijven en goede doelen slaan steeds vaker de handen ineen en delen hun expertise. Bij de Partnership Verkiezing 2012 presenteerden tweeëntwintig duo’s hun sociale én commerciële plannen. Oneworld zet de interessantste plannen op een rij.

De afgelopen maanden vormden zo’n zestig grote bedrijven partnerschappen met maatschappelijke organisaties. Met behulp van de financiële expertise van de één, en de inhoudelijke kennis van de ander, schreven de duo’s bedrijfsplannen voor investeringen in ontwikkelingslanden. Tijdens het Create2Change event werden de plannen deze week gepresenteerd. Van houtkachels tot microkredieten, van alles passeerde de revue. Wij zetten onze vijf favorieten voor u op een rij.

Create2Change
De Partnershipverkiezingen maakten deel uit van het Create2Change event; een initiatief van oa. Social Enterprise Behold, NUzakelijk.nl, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en NCDO. Het event staat in teken van samenwerking om maatschappelijke uitdagingen om te zetten in zakelijke kansen.

1.    Sneakerkunst
Schoenen uit ontwikkelingslanden zijn meestal niet zo eerlijk gemaakt. Sneakerconcept !SYOU (zeg: shoe) wil dat anders doen. !SYOU wil artistieke sneakercollecties laten ontwerpen door creatief talent uit ontwikkelingslanden, en deze ‘kunst’ vervolgens wereldwijd verkopen. Een lokale partner produceert de sneakers op een eerlijke manier, produceert ze met lokale materialen en verkoopt ze tegen een eerlijke prijs. Stichting Butterfly Works helpt bij het zoeken naar lokale talenten en producenten, en TNT Express draagt bij in logistieke kennis.

2.    Schone kacheltjes
Jaarlijks overlijden er twee miljoen mensen in ontwikkelingslanden doordat ze de giftige rook inhaleren van open kookvuurtjes, vertelt de pitcher van Philips. In samenwerking met Africa Clean Energy heeft het elektronicabedrijf een houtkacheltje ontworpen dat wél veilig is: de Smokeless Stove. Het kacheltje genereert amper rook, en brandt op kleine takjes in plaats van grote houtblokken. Hierdoor bespaart het niet alleen mensenlevens, maar ook een hoop hout en kilo’s CO2-uitstoot.  

Partnership Verkiezing
De plannen werden gepresenteerd tijdens de Partnership Verkiezing 2012, en door een vakkundige jury beoordeeld. Twee plannen werden met een award onderscheiden: de Best Partner Award voor de beste bestaande case voor een investering in een ontwikkelingsland, en de Best Development Award voor een nieuw idee voor een business case.

3.    Glaasjes melk (winnaar Best Development Award)
Twee glazen melk per week voor iedere Keniaan. Dat is wat partners Agriterra (stichting die arme boeren steunt) en FrieslandCampina willen. Hoe? Door verspilling van melk te bestrijden. Jaarlijks wordt er zo’n 1 miljard kilogram melk per jaar verspild in de zuivelindustrie. Dit kunnen sommige ondervoede Kenianen goed gebruiken. Agriterra en FrieslandCampina bedachten een microfranchise concept om dit probleem op te lossen, en de witte motor bij de Kenianen te krijgen.

4.    22 euro’s
Geld lenen aan een willekeurige ondernemer in een ontwikkelingsland. Dat is het idee van stichting Wakibi en de ABN Amro. Op een website met profielen kun je zelf een ondernemer uitkiezen, aan wie je een bedrag van(af) 22 euro leent. Bijna 99% van de ondernemers betaalt de 22 euro uiteindelijk weer terug, is de belofte. Vervolgens kun je het houden, of weer investeren in een nieuw project. Zo kun je met hetzelfde bedrag oneindig veel projecten steunen.

5.     Levensreddende ansichtkaart (winnaar Best Partner Award)
Hoe kan een ansichtkaart een leven redden? Heel simpel. Laat hem maken door een kansarme jongere, en geef hem vijftig procent van de verkoopwinst. Dit plannetje bedachten Fairmail en PostNL. Jongeren in Peru, India en Marokko krijgen les in fotografie, en leren hun beelden te verkopen. Met de opbrengst kunnen ze hun eigen onderwijs financieren. De kaarten worden in Nederland verkocht via een webapplicatie van Post NL.

 

Beeld: Rolf Krüger

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons