Achtergrond

‘Het enige wat hij moet doen, is zijn best doen’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De buurtgroep SamenNaarBeter is inmiddels niet meer weg te denken uit de Utrechtse wijk Overvecht. De groep geeft huiswerkbegeleiding, organiseert sportactiviteiten en maakt ’s avonds een praatje met de jongeren uit de buurt. OneWorld sprak met oprichter en #HoodHero El Fdil Chahid (50) en Oussama Yahiaoui (16), Zakaria Baghdadi (14) en Oussama Chahid (16) over de huiswerkklas.

Elke dinsdag- en vrijdagavond is het behoorlijk druk in het Doe Mee Centrum De Gagel in Overvecht. Op dinsdagavond begeleiden vrijwilligers jongeren uit de buurt met hun huiswerk en op vrijdagavond staat er maatschappijleer op het programma. Op deze avond, dinsdag 26 april, is het rustig want de dag erna is het Koningsdag. Toch kunnen Oussama Y., Zakaria en Oussama C. wel even tijd vrijmaken voor een interview. “Bovendien leren ze hier weer veel van”, zegt leraar, vader en vrijwilliger El Fdil Chahid.

De buurtgroep SamenNaarBeter is in 2012 opgericht door acht Marokkaanse mannen en wordt inmiddels ondersteund door vele vrijwilligers. Meer dan 120 jongeren doen mee aan de huiswerkbegeleiding en sportactiviteiten en er staan nog eens dertig op de wachtlijst. 

Morgen staan de jongens niet met een kraampje op de vrijmarkt. “Ik moet leren voor mijn examens”, zegt Oussama Chahid (zoon van). Hij zit in vijf havo en de examens gaan op dit moment voor alles. “Van mij moet hij niets hoor, het enige wat hij moet is zijn best doen”, voegt zijn vader hier aan toe.

Leren debatteren

De jongens draaien alle drie al een aantal jaren mee in de huiswerkklas. “Ik heb een beetje moeite met Duits, daarom krijg ik hier op dinsdagavond extra begeleiding in”, vertelt Zakaria. Maar de maatschappijles op vrijdag is misschien nog wel belangrijker. “Op vrijdag praten we over verschillende onderwerpen waar we op school minder tijd voor hebben. Bijvoorbeeld over hoe je iemand op straat moet aanspreken op verkeerd gedrag. Je moet niet gaan schreeuwen, maar die persoon juist rustig benaderen. Ruzie moet je niet opzoeken”, aldus Zakaria. “Maar we hebben het ook over verhalen van inspirerende jongeren. Zo hadden we het vorige week over een Marokkaanse jongen die al op zijn vijftiende een eigen bedrijf heeft. Hij recyclet mobiele telefoons.”

“Ik vind het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de wereld, daarom volg ik het nieuws. Actuele onderwerpen bespreken we dan weer tijdens de les”, vertelt Oussama Y. “Zo voeren we bijvoorbeeld discussies over een onderwerp als Zwarte Piet.” Oussama C. vult aan: “Tijdens deze discussies mag iedereen zijn eigen mening geven. We leren hoe je je mening goed kunt beargumenteren. Wat ik hier leer kan ik weer gebruiken op school of tijdens gesprekken met vrienden.”

Oprichter en buurtheld El Fdil Chahid. Foto: Joline Heusinkveld 

Ouders als belangrijkste opvoeders

“Ik zeg altijd: ‘kinderen zijn een soort harde schijf van een computer’”, aldus Chahid. “Je stopt er heel veel informatie in en je ziet dit later terug op de monitor. Deze monitor kun je vergelijken met hun latere leven. Als je het als opvoeder goed doet zie je dit later terug, maar als je het niet goed doet zie je dit ook terug. Ik ben een vriend, vader en leraar voor deze kinderen, maar de ouders zijn de belangrijkste opvoeders. Daarom is het zo belangrijk dat de onderwerpen waar de jongeren bij ons in de les over praten ook thuis op tafel komen. In het verleden organiseerden we verschillende opvoedcursussen voor de ouders. Helaas moesten we hiermee stoppen wegens een gebrek aan financiële middelen.” 

Ze mogen met mij over alles praten

In de gesprekken tussen de leraren en jongeren gaat het ook over persoonlijke onderwerpen. “In Overvecht wonen veel jongeren met verschillende culturele achtergronden. Wij stellen ze vragen en luisteren naar ze, dat is heel belangrijk”, vertelt Chahid. “Als je ergens mee zit of als het thuis niet zo goed gaat kun je altijd terecht bij een van de leraren”, zegt Oussama C. “Met je ouders praat je niet zo snel over meisjes en verkering. Maar met meneer Chahid kan ik daar wel over praten”, vult Oussama Y aan. “Ik ben dan wel een oude grijze man”, lacht Chahid, “maar ze mogen met mij over alles praten. Ik probeer ze zo goed mogelijk te helpen of verwijs ze door naar een andere vrijwilliger die iets voor hen kan betekenen. Maar het is geen eenrichtingsverkeer, we verwachten ook iets terug.” Oussama Y. en Oussama C. staan daarom inmiddels zelf ook voor de klas om kinderen uit de groepen vijf en zes te begeleiden met Nederlands en rekenen.

“Aan het begin van het jaar stelt elke jongere een persoonlijk doel dat hij of zij dat jaar wil bereiken”, vertelt Chahid. Wat zijn de doelen van Oussama Y., Zakaria en Oussama C? Voor Oussama Y (4 vmbo) en Oussama C is dat geen moeilijke vraag. Slagen natuurlijk. Zakaria (2 havo/vwo) wil na de zomer naar het vwo. “Met een beetje hulp moet dat makkelijk lukken”, zegt Chahid. “Daar heb ik alle vertrouwen in.” 

Lees meer over wijkverbeteraar El Fdil Chahid en de buurtgroep SamenNaarBeter in het nieuwste OneWorld magazine de ‘Wereld in je wijk’. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons