Een website waarmee mensen lokale producten en diensten kunnen uitwisselen. Dat is het groene plan waarmee Daan Weddepohl (31) de finale van de Postcode Lottery Green Challenge 2012 in New York hoopt te winnen.

De Amsterdamse ondernemer maakt net als de Amerikaanse Molly Morse en Nieuw-Zeelandse Nick Gerritsen kans op een hoofdprijs van 500.000 euro om zijn duurzame ondernemersplan te kunnen realiseren. De drie werden uit meer dan vijfhonderd inzendingen gekozen. Volgens de jury waren hun plannen het meest duurzaam, creatief en innovatief.

De Postcode Lottery Green Challenge wordt sinds 2007 door de Nationale Postcode Loterij jaarlijks georganiseerd. Het is wereldwijd de grootste jaarlijkse wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie. Groene producten of diensten die CO2-uitstoot verminderen en hoog scoren op gebruikersgemak en kwaliteit, maken kans om te winnen. 

Met zijn bedrijfsplan Peerpy biedt Daan Weddepohl een alternatief voor de wegwerpcultuur. Via een website en app kunnen mensen uit de buurt met elkaar in contact komen om spullen van elkaar te lenen of huren. Op die manier ontstaat minder behoefte aan nieuwe producten. Goed voor de planeet, goed voor de buurt en goed voor elkaar, aldus het Peerby team.

Mango Materials, het idee van Molly Morse, gebruikt bacteriën om methaan om te zetten in biologisch afbreekbaar plastic. De producten die worden gemaakt van dit afbreekbare plastic kunnen uiteindelijk weer worden gerecycled.

Derde finalist Nick Gerritsen introduceert de CarbonScape – een apparaat dat met industriële microgolftechnologie biomassa van afvalstoffen kan verwerken tot hoogwaardige alternatieven voor niet-hernieuwbare fossiele producten.

Weddepohl is blij dat de vakjury de potentie van Peerby inziet. “Met het prijzengeld kunnen we de website verder uitbouwen. Het idee is dat je geen spullen meer hoeft te kopen die je weinig gebruikt. Zo spaar je het milieu, terwijl je aan de andere kant de mensen in je buurt beter leert kennen”, aldus Weddepohl. Op zondag 23 september zal de finalist in New York bekend gemaakt worden.

Foto: Roy Beusker fotografie

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier