Overal ter wereld doorlopen steeds meer kinderen de basisschool, ook in Ghana, 70 procent van de kinderen gaat naar school. Een succes van de Education for All agenda van de Unesco. Met het aantal basisschoolleerlingen groeit ook de vraag naar secundair onderwijs. Door het aanbieden van beroepsonderwijs – vergelijkbaar met de ROC’s in Nederland – hoopt de Ghanese overheid ieder kind een gelijke kans te bieden op vervolgonderwijs.

Ghana beroepsonderwijs2
Leerlingen van een ROC in Cape Coast
Foto’s Lisa Freiburg

Hoewel het beroepsonderwijs in Ghana in 2007 is hervormd, blijft het systeem gefragmenteerd. Ook zijn er grote verschillen zichtbaar in de beschikbare budgetten voor de beroepsscholen. Zo ontvangen de beroepsscholen van het ministerie van onderwijs subsidies van donororganisaties, en worden zij gefinancierd door het zogenaamde GET (Ghana Education Trust) fonds. Het ministerie van werkgelegenheid daarentegen heeft een klein budget, waardoor de kwaliteit van deze scholen in de meeste gevallen laag is. 

 

 

Geluk hebben
Kinderen bepalen niet zelf naar welke school ze gaan, maar worden geplaatst. Dus is het een kwestie van geluk hebben of je op een goede of een slechte school komt. 

 

 

Neem Agnes uit Cape Coast, 23 jaar, en dromend van een carrière als diëtiste. Ze volgt een cateringopleiding op een school van het ministerie van werkgelegenheid. Agnes’ school staat er verwaarloosd bij en de klaslokalen staan leeg. De meisjes volgen met name praktische vakken. Er is weinig aandacht voor de Engelse taal, de overkoepelend voertaal in Ghana en daardoor kunnen de meisjes zich slecht verstaanbaar maken. Dit beperkt hun mogelijkheden om verder te kunnen studeren. 

Mary eveneens uit Cape Coast, volgt daarentegen een cateringopleiding op een school van het ministerie van onderwijs. Mary’s school is goed onderhouden en er zijn volop materialen aanwezig. Mary leert ook Engels en wiskunde. Juist die kennis heeft ze hard nodig om verder te kunnen studeren. Met haar kwalificaties maakt zij een grote kans om naar een hbo-opleiding of de universiteit te mogen. 

Door de versnippering in het schoolsysteem hebben Agnes en Mary en talloze andere Ghanese jongeren niet dezelfde kans om hun dromen waar te maken. 

Lisa Freiburg deed van augustus tot november onderzoek in Ghana voor de Master International Development Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Klik hier voor meer informatie.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief