Het is woensdagochtend 19 augustus. Ik word wakker en haal mijn telefoon, die wonderbaarlijk genoeg helemaal opgeladen is, uit het stopcontact. Ik stap vervolgens onder een warme douche, eet een bruine boterham met kaas en pak daarna in alle rust een tram. Om eerlijk te zijn vind ik het maar saai. De afgelopen tien dagen die ik in Ghana heb doorgebracht, waren daarentegen allesbehalve saai en ik zal in dit blog proberen te omschrijven hoe de tweede helft van de New Business Challenge 2015 is verlopen. Probéren, want om Ghana echt te ervaren, moet je er zijn geweest. Zoals mijn mede-blogger Arjan Conijn al vertelde, hebben twintig Ghanese en twintig Nederlandse studenten meegedaan aan een uitwisselingsproject geïnitieerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, en georganiseerd door SustainableMotion in samenwerking met GNBCC (Ghana Nederland Business Culture Council) en Crosswise Works.

Het presenteren van businesscase tijdens de finals op vrijdag 14 augustus

Presentatie van de businesscases tijdens finale

Groepsbinding
De tweede helft van ons verblijf was een periode van uitersten. Er moest hard worden gewerkt aan de cases, aangezien de deadline van de presentaties naderde. Tegelijkertijd waren de avonden lang omdat groepsbinding van groot belang was. Er waren momenten van stress en vermoeidheid, voornamelijk de avond voor de finals, waar veel groepen tot diep in de nacht, zonder elektriciteit hebben doorgewerkt om alles op tijd af te krijgen. Dumsor was niet onze beste vriend. Maar er waren ook momenten van blijdschap en opluchting, zoals op de residentie van de Nederlandse ambassadeur Hans Docter, waar er na alle presentaties een borrel plaatsvond en de winnaar van de challenge bekend werd gemaakt (Een trofee en een Ghana-Nederland-sjaal). Het meest interessante vond ik dat je deze momenten van uitersten samen beleefde met je Ghanese teamleden: twee verschillende culturen die elk op hun manier dealen met de bijbehorende emoties, maar tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat je nog meer naar elkaar toegroeit.

De impact van Vlisco op de Afrikaanse samenleving besef je pas zodra je in Accra zelf bent

Kleding op maat
Zelf heb ik aan de case gewerkt van Vlisco Group. Op dit moment heeft Vlisco een tailoring trainingprogramma, waarbij klanten van het high-end modemerk hun kleding op maat kunnen laten maken. Tegelijkertijd biedt dit programma de mogelijkheid aan kansarme vrouwen om een opleiding tot naaister te genieten. Voor hun jongere merk Woodin wilden zij een soortgelijk programma waarbij customization van de Ready To Wear-collectie een rol zou spelen. Wat ik zo bijzonder aan deze case vond, was dat ik voor een merk mocht werken dat zo groot en levendig is in (West-)Afrika. Hun impact op de Afrikaanse samenleving besef je pas zodra je in Accra zelf bent, waar overal meters hoge billboards hangen en waar iedereen wel iemand kent die een link heeft met Vlisco en Woodin.

winnaars New Business Challenge 2015 Ghana

De winnaars van de New Business Challenge 2015

Terechte winnaars
Onder andere om deze reden vond ik het dan ook meer dan terecht dat een van de Vlisco-teams de challenge uiteindelijk heeft gewonnen. Een onafhankelijke vakjury heeft Hasanatu Jawando, Yhan Koby, Emmanuel Anane en Nathalie van Haaren verkozen tot de terechte winnaars van de New Business Challenge 2015. Maar, zoals we vooral niet mogen vergeten: ‘Everybody is a winner’.
Het was dat er geen auto’s werden uitgedeeld aan alle winnaars, maar anders had ik me op de set van Oprah Winfrey gewaand. Toch is deze uitspraak helemaal waar. Iedereen die mee heeft mogen doen aan het programma is een winnaar. Niet alleen omdat alle deelnemers met creatieve oplossingen zijn gekomen voor de cases, maar ook omdat ik zeker weet dat iedereen op persoonlijk vlak heeft gewonnen. De een heeft haar presentatieangst overwonnen, de ander heeft in een uur tijd leren zwemmen. De Nederlanders wonnen het potje strandvoetbal van de Ghanezen, de Ghanezen wonnen op hun beurt weer van de Nederlanders op het gebied van dansen. En voor mij persoonlijk voelde het werken voor Vlisco als winnen, omdat ik het zo’n mooi en bijzonder merk vind en omdat het me een kijkje gaf achter de schermen van een high-end modemerk. Ook heb ik door deze challenge mijn netwerk binnen de mode-industrie kunnen vergroten.

De een heeft haar presentatieangst overwonnen, de ander heeft in een uur tijd leren zwemmen.

Laatste dag van studenten New Business Challenge in Accra: poolparty

Hoewel we zaterdag en zondag twee mooie laatste dagen in Accra hebben gehad, met onder andere een bezoek aan Elmina en een afsluitende poolparty, viel het afscheid zwaar. Echter heeft iedereen door deze challenge er een nieuw, groot en internationaal netwerkwerk bijgekregen, dus ik wil daarom graag afsluiten met een citaat van mijn Ghanese teamgenootje Grace Amidu: ‘See you all at the top!

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Afgestudeerd in Media & Business aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Fay Goyarts is op zoek naar een baan binnen de (sustainable) …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief