Achtergrond

Elke dag chocolade

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Met een zeilschip vol chocolade staken ze de Atlantische Oceaan over. De duurzame matrozen van Tres Hombres vroegen aandacht voor de milieuvervuiling door scheepvaart, en voeren ruim 24.000 biologische chocoladerepen van het Caribische eiland Grenada naar Amsterdam. OneWorld stond op de kade om ze te verwelkomen.

‘’Ik ben zo, zo blij dat we aangekomen zijn in Amsterdam”. Apetrots staat chocolatier Mott Green op het dek van het zeilschip Tres Hombres, een ontrolde chocoladereep in zijn hand. ‘’We hebben een aantal keer midden op de oceaan stilgelegen. Geen wind. Maar de chocoladerepen zijn nog helemaal perfect.’’. De Amerikaan organiseerde de overtocht van het eiland Grenada naar Europa om de chocolade van zijn bedrijf Grenada Chocolate Company duurzaam over te varen. [[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”15825″,”attributes”:{“style”:”width: 290px; height: 193px; float: right;”,”class”:”media-image media-element file-media-original”}}]]

Vervuilende scheepvaart
Het schip uit 1940 gebruikt een honderd jaar oude zeiltechniek. Er is geen motor aan boord.  
‘’Tegenwoordig wordt de meeste cacao vervoerd op grote motorschepen,’’ vertelt de Nederlandse kapitein van het schip, Jorne Langelaan, die gebroederlijk naast Mott staat. ‘’Wist je dat wanneer je over het Noordzeestrand wandelt je meer schadelijke stoffen inademt dan wanneer je door het industriële Roergebied loopt? Een motorschip is niets meer dan een drijvend fabriekje op olie.’’

Écht eerlijke chocolade
De chocoladerepen van het kleine bedrijf Grenada Chocolate Company zijn bijzonder gemaakt. Van het oogsten van de boon tot de uiteindelijke chocoladereep – de boeren en fabriekswerkers zijn bij elke stap betrokken. Anders dan het er meestal aan toe gaat in de chocolade-keten. De meeste chocolade (90%) wordt gemaakt van bulk-cacoa uit West-Afrika. De cacoa wordt grootscheeps vervoerd naar Europa, en de chocoladerepen worden dan hier gemaakt. Neem een Ghanese boer, die staat dan helemaal aan het begin van de chocolade-keten. Hij is vaak alleen goed voor de cacoa-bonen en moet maar afwachten wat hij krijgt voor zijn oogst. In dit bedrijf is iedereen mede-eigenaar en deelt in de winst. De repen zijn ook verantwoord geproduceerd, zo werkt de chocoladefabriek op zonne-energie.
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”15829″,”attributes”:{“style”:”width: 170px; height: 255px; float: right;”,”class”:”media-image media-element file-media-original”}}]]
Smaakexplosie
Op de kade staat ‘chocoladeenthousiatic’ Caroline Rubbers. Ze heeft een tijdje meegevaren met de schuit, en wacht vandaag de boot op in de Amsterdamse haven. Schipper Jorne reikt haar een stukje chocolade aan, wat ze vlug in haar mond stopt. ’Hmm.. een ware smaakexplosie. Dit is echt de crème de la crème der chocolade.’’

Mott Green en zijn mini-kayak
‘’Not much bigger than this.’’ Mott spreid zijn armen uit. Hij vertelt over zijn kleine kayak in Grenada, waarmee het hele avontuur begon. ‘’Ik woon al jaren op Grenada.  Daar heb ik een kleine kayak. Elke dag voer ik heen en weer tussen de Caribische eilanden, aan boord een kistje met 19 repen om te verkopen. Soms zat ik wel zes uur per dag op zee.’’ Op een dag kreeg hij de droom om de chocolade per zeilschip naar Europa te verschepen.

Mott’s ogen beginnen te glinsteren wanneer hij over de reis naar Europa vertelt. ‘’Elke dag aten we chocolade. Er zit een ingebouwde koelruimte in het schip, maar die is niet zo groot, en stond vol dozen chocolade. Ik kroop er dan half in om een chocoladereep eruit te peuteren en naar de keuken te brengen.’’

Aan wal
Wanneer het eerste doosje chocoladerepen aan wal ploft wordt er gejoeld. Het zal niet lang duren voor de chocoladerepen door heel Nederland verspreid worden. Op de fiets. Schipper Jorne tovert een fles rum tevoorschijn. Ecologische Caribische rum. En met een vrolijke klink wordt de reis afgesloten. De reis is vooral een statement vindt kapitein Jorne. Het schip kon maar een kleine lading repen meenemen. Maar hij hoopt dat er straks meer schepen varen die klimaat-neutraal zijn. ‘’De wereld moet weten hoe vervuilend de scheepvaart is.’’

 ——

Je kunt de Grenada Chocolate Company bars vinden in koffie, thee en speciaalzaken, chocolaterieën, en de betere biologische winkels. Winkels in Nederland vindt je op de website.
Kun je er geen genoeg van krijgen? De documentaire ‘’there is nothing like chocolate’’ geeft je een kijkje in de wereld van chocolade en Mott Green.

Smeuïge chocolade-feitjes  

  • De Amsterdamse haven de grootse cacaohaven ter wereld is? 1/3 van de wereldoogst cacao komt binnen in Amsterdam. Dat is 800.000 ton cacao per jaar.  
  • Eén van de chocoladerepen is de Grenada salty-licious, chocolade met zout. Deze reep is geboren toen Matt Green op een dag aan het varen was op zee. Er kwam wat zeewater op één van de chocolade-repen, en toen hij de zoutige zeesmaak gecombineerd met de chocolade proefde was hij op slag verliefd.
  • Je nog veel meer wilde woeste wateren verhalen kan lezen? De bemanning van Tres Hombres blogte via een zee-radio bijna elke dag hun belevenissen.

Ship-wise

  • Meer dan 90% van de wereldhandel wordt over zee vervoerd.  
  • In 2010 vervoerden alle schepen bij elkaar 8.4 miljard ton aan goederen.
  • Zie je een fles whiskey van 50 dollar liggen in de schappen? De gemiddelde vervoerkosten met de boot was slechts 15 dollarcent.
  • Het grootste containerschip ter wereld (de Deense Emma Maersk) is 397 meter lang en 56 meter breed.

Bron: Samengesteld rapport (2012) van de International Maritime Organization (IMO), maritieme afdeling VN.

Foto’s: Grenada Chocolate Company, chocoladeboot.nl

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons