Elk bedrijf dat wil laten zien dat het duurzaamheid serieus neemt, voert een keurmerk. Maar welk? De wildgroei aan ecolabels is al jaren enorm. Een consortium van 85 multinationals en universiteiten is hard bezig de bokken van de schapen te scheiden en werkt aan standaardisering.

Grote bedrijven als Coca Cola, Bayer, Ahold en Tesco hebben zich aangesloten bij The Sustainability Consortium, net als verschillende universiteiten. De bedoeling is niet om zelf weer een nieuw keurmerk of label te ontwikkelen, maar om te komen tot gestandaardiseerde vragenlijsten. Die moeten het voor retailers makkelijker maken de duurzaamheid van alle producten te beoordelen, niet alleen producten met een label en zo te kiezen voor bepaalde leveranciers.

Voor het eind van 2014 moet in ieder geval voor zeshonderd productcategorieën de golden standard klaar zijn waarmee 80 procent van de markt is afgedekt. Voor een heel aantal zijn die inmiddels ook al klaar. Walmart heeft al aangegeven voor sommige producten het inkoopbeleid aan te passen.

Lees meer bij MT.nl

Foto: (cc) Mandiberg.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief