Meer koekjes, minder CO2-uitstoot. Dat is het plan van United Biscuits, bekend van Verkade en Sultana. Onlangs ontvingen zij de Lean and Green Award voor duurzame logistiek.

United Biscuits wil in de Benelux de CO2-uitstoot voor 2016 met 20 procent verminderd hebben. Dat is hun nieuwe duurzaamheidsplan, maar het bedrijf heeft de ambitie om de uitstoot zelfs met 31 procent te verminderen. Dit wil United Biscuits met name doen door nog intensiever samen te gaan werken met de logistieke medewerkers die zich bezig houden met de distributie en het transport van de producten. Dit betekent bijvoorbeeld het beter beladen van pallets en vrachtwagens, zodat per vrachtwagen meer vervoerd kan worden. Daarnaast wil het bedrijf meer inzetten op het gebruik van binnenvaart binnen Europa.

Hiermee zet United Biscuits, dat sociaal ondernemerschap sinds de oprichting in 1886 al hoog in het vaandel heeft, een nieuwe stap naar een betere wereld.

Verkade begon ooit als een bedrijf dat veel waarde hechtte aan de sociale omstandigheden van werknemers. Later is daar de zorg voor het milieu bij gekomen, onder andere door zuinig om te gaan met energie en grondstoffen eerlijk in te kopen. In 2008 stapte Verkade als eerste A-merkfabrikant over op eerlijke cacao en in 2010 opnieuw als eerste op 100 procent duurzame zonnebloemolie.

De award wordt uitgegeven door Lean and Green, een programma dat organisaties stimuleert om duurzamer te worden. United Biscuits behoort nu tot het selecte groepje bedrijven dat deze award heeft binnengesleept en daarmee laat het bedrijf zien dat zij zich inzetten voor een beter milieu. Jammer dat ze geen koekjes trakteren om het te vieren.

Foto: Frenkieb

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief