BLOG – Stel je voor. Je staat juichend op de bank omdat je een paar honderdduizend euro hebt opgehaald voor een nieuwe koffiebrander voor de fabriek in Ethiopië. Volume, banen, impact: hoezee! Maar dan blijkt dat de Ethiopische regering 200 tot 300 procent importheffing wil rekenen. Je machine wordt dus opeens twee tot drie keer zo duur. Ai caramba. Wat doe je? Het bijltje erbij neergooien of samen met de overheid zoeken naar een oplossing?

De nieuwe brandmachine is as we speak onderweg naar Ethiopië

Dit gebeurde ons, afgelopen zomer. Uiteraard gingen we op zoek naar een oplossing. Onze missie is om zo veel mogelijk kilo’s topkoffie in het land van herkomst te branden. Linksom of rechtsom vinden we een weg. En we kunnen de uitkomst alvast verklappen: de nieuwe brandmachine is as we speak onderweg naar Ethiopië. Het is gelukt!
Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van FairChain. We leveren sinds de First Roast Party in juni in Ethiopië gebrande koffie en we zijn klaar om op te schalen. Even stoer doen: als de nieuwe machine op volle capaciteit draait branden we meer dan tien keer zo veel per dag: dat betekent 800.000 kilo per jaar. Pretty nice 🙂

Waarom die grote koffiebrander?
We groeien hard dus we hebben meer volume nodig. En meer volume betekent naast meer winstopbrengsten in Ethiopië ook meer werkgelegenheid. We hebben nu al 14 mensen aan het werk onder wie drie getrainde koffieroasters. Als we op volle capaciteit draaien bieden we zo’n 40 tot 50 man een baan.

Mannen als Abdu trekken vaak naar het buitenland omdat ze in Etiopië geen baan op niveau kunnen vinden

Naast werkgelegenheid voor de inpakkers en productiemedewerkers creëert deze machine banen voor hoger opgeleid onderhoudspersoneel en middenmanagement. Vorige week is de supplychainmanager Abdu Alewi begonnen. Mannen als Abdu trekken op dit moment vaak naar het buitenland omdat ze in Ethiopië geen baan op niveau kunnen vinden. Doodzonde want het zijn juist dit soort talenten die het land stappen vooruit kunnen brengen.

It’s all about the money money money
De nieuwe brander plus installatie kost zo’n 300.000 euro. Dit is onderdeel van een grootschalig plan om de koffieproductie in Ethiopië naar de volgende fase te brengen. We hebben hiervoor deels geld opgehaald van investeerders en een fonds. Het Private Sector Investeringsprogramma van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken om precies te zijn. Dit fonds richt zich op innovatieve investeringen in ontwikkelingslanden die werkgelegenheid en de industrie bevorderen. Precies in ons straatje dus.
Het was een soort Nederlands kampioenschappen impactvoorstellen schrijven en we zijn uit honderden aanvragen geselecteerd. Yay!

De nieuwste aanwinst van Moyee Coffee: koffiebrander Probat 500

De nieuwste investering van Moyee Coffee: de grote rode koffiebrander Probat 500

Hobbel in de weg
So far so good zou je denken. Er is geld en er is een machine. Maar er bleek toch nog een hobbel in de weg. De Ethiopische regering is nog niet helemaal gewend aan revolutionaire koffiemerken die opeens met hele grote rode branders aan komen zetten.
Standaard zit er namelijk 200 tot 300 procent belasting op machines die je wilt importeren. Dit klinkt op papier heel logisch: maak goedkope, buitenlandse producent minder aantrekkelijk en geef zo de Ethiopische industrie de kans om op te bloeien. Dit werkt echter averechts als het gaat om geavanceerde koffiemachines. Die zijn (nog) niet te krijgen in Ethiopië.
We hadden de keuze: of de volle mep betalen, of samen met de overheid zoeken naar een oplossing. 

We hebben besloten het laatste te doen en na vier maanden papierwerk en veel bellen met de overheid waren we er uit: we hebben vrijstelling gekregen voor de investeringen in onze fabriek.
Over een maand of twee denken we volledig operationeel te zijn. Nu is het zaak zoveel mogelijk koffie te verkopen om alle capaciteit daadwerkelijk te vullen. Laat maar draaien die machine. Stay tuned!

Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief