Achtergrond

Een beter plan voor stimulering zuinige auto’s

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De roep om fiscale voordelen op zuinige auto’s af te schaffen, klinkt steeds luider. Dit is gebaseerd op de overstimulering van zuinige benzine- en dieselauto’s van de laatste jaren. Natuur & Milieu pleit voor een nieuw en eenvoudiger systeem waarin maximaal 10% van de nieuw verkochte auto’s wordt gestimuleerd en alleen nog fiscaal voordeel bestaat voor de allerzuinigste en schoonste auto’s.

Koploper
Nederland is momenteel koploper zuinige, hybride en elektrische auto’s in Europa. Met een lagere CO2-uitstoot, minder luchtvervuiling en minder geluidsoverlast tot gevolg. In het vorig jaar gesloten energieakkoord is vastgelegd dat in 2025 1 miljoen elektrische auto’s rondrijden en dat in 2o35 alle nieuwe auto’s CO2-neutraal moeten rijden.

We zijn voor een nieuw en eenvoudig systeem: zeer selectief bevoordelen van alleen de aller zuinigste en schoonste auto’s

De voor de klimaatdoelen noodzakelijke overstap naar elektrisch rijden en hernieuwbare energie wordt nu gezet. Goed nieuws dus voor iedereen in Nederland, met name voor de duizenden mensen die kampen met gezondheidsproblemen door de vervuilde lucht. Nederlanders besparen ook flink op hun brandstofkosten in vergelijking met omringende landen dankzij veel zuiniger auto’s.

Volgens de Rekenkamer kost het fiscale stimuleringsbeleid voor zuinige auto ons 5 miljard euro aan misgelopen belastingen. Veel te veel geld, voor vooral de verkeerde auto’s.

Lease auto’s
Zo is het leeuwendeel van die 5 miljard gegaan naar de stimulering van een veel te grote groep benzine, diesel en conventionele hybride auto’s. In 2013 was een derde van alle nieuw verkochte auto’s vrijgesteld van belastingen en viel onder een verlaagde (14%) bijtelling. Dit zijn overigens ook de auto’s die en masse in de lease werden gekocht en werden geëxporteerd naar het buitenland als ze uit de lease kwamen. Deze categorie is in de loop van de tijd gelukkig steeds verder ingeperkt.

Diesels
Dankzij nieuwe belastingmaatregelen is deze groep dit jaar gehalveerd. De overheid kan deze groep nog verder inperken door de diesels niet meer te bevoordelen. De BPM vrijstelling voor deze groep kan vervallen. De overbodige 20% bijtellingscategorie kan worden opgeheven. Een stuk eenvoudiger en effectiever.

In 2013 ging daarnaast een onevenredig groot deel van het geld naar dure stekker-hybrides. Bizar en onnodig. Nu is die steun via allerlei investeringsaftrekregelingen voor deze auto’s terecht niet of zeer beperkt nog mogelijk. De fiscale bijtelling van een elektrische auto van de zaak is verhoogd van 0% naar 4% voor volledig elektrische auto’s en 7% voor de stekker-hybrides. Hiermee is de stimulering van elektrisch rijden precies op maat en meest effectief om de noodzakelijke transitie naar elektrisch rijden te kunnen maken.

Cruciaal zetje
We zijn tegen het oude systeem, maar ook niet voor afschaffen van fiscale stimulering van zuinige auto’s. We zijn voor een nieuw en eenvoudig systeem: zeer selectief bevoordelen van alleen de allerzuinigste en schoonste auto’s; vooral de stekker-elektrische auto’s en verder een zeer beperkte groep conventionele auto’s. Die geef je zo een cruciaal zetje om de markt te veranderen en innovatie in de autowereld te belonen. Tegelijkertijd pakken we één van de grootste gezondheidsproblemen van Nederland aan.

Meer zuinige auto’s op de weg betekent ook minder afhankelijkheid van de miljarden-import van  fossiele brandstof.  De steeds zuiniger auto’s draaien op technologie waar we als Europa en als Nederland veel geld en werk aan verdienen. Elektromotoren, duurzame energie en de netwerken die deze verbinden vormen een omvangrijke groene groei motor. Met selectief stimuleren van de  absolute kopgroep in de markt dragen we bij aan het versneld realiseren van dit perspectief.

Maarten van Biezen is hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu

Foto: Flickr/Paul Krueger

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons