Hoe kom je te weten wat de CO2-afdruk van je vakantiereis is? Volgens Gert Nieuwboer, directeur van SNP Natuurreizen, zijn de manieren om de voetafdruk van je complete vakantie te berekenen beperkt. “Je kunt vaak alleen uitzoeken wat de CO2-uitstoot is van je heen- en terugvlucht. Over de duurzaamheid van je hotel en de impact van daguitjes kom je niets te weten.” Voor Nieuwboer reden om samen met touroperator Sawadee Reizen het initiatief te nemen tot de ontwikkeling van een uitgebreide CO2-calculator. Dit voorjaar wordt de laatste hand gelegd aan Carmatop.

Hotel met zwembad
Carmatop, voluit ‘Carbon Management for Tour Operators’ genoemd, maakt het voor reisorganisaties mogelijk om tot in detail de uitstoot van reispakketten te berekenen. Met behulp van uitgebreide databases worden bijvoorbeeld de aanwezigheid van een hotelzwembad en de gemiddelde bezetting van de geboekte vliegtuigreis meegerekend. “Voor elke reis kun je in onze tool specifieke vakantieactiviteiten invullen, we berekenen de impact van de vliegreis maar ook van taxiritjes, excursies en hotels.” Reisorganisaties én klanten kunnen op die manier meer te weten komen over de milieubelasting die hun reizen veroorzaken. Maar zal die informatie het milieu ook ten goede komen?

Vrijblijvende bewustzijnsvergroting
De reissector zelf is enthousiast: de Nederlandse vereniging voor reisorganisaties, ANVR, heeft het project geadopteerd. Daarnaast is er ook internationale interesse: verschillende buitenlandse organisaties hebben Nieuwboer al benaderd. Vanuit wetenschappelijke hoek werkt het team van Paul Peeters, lector Duurzaam Toerisme van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, aan manieren om de CO2-uitstoot zo precies mogelijk te berekenen.

Toch is het onzeker of reisbureaus door Carmatop milieuvriendelijkere reispakketten zullen gaan aanbieden, het initiatief is namelijk vrijblijvend. Nieuwboer zelf is positief: “Bij SNP Natuurreizen denken we erover om op basis van de gegevens van Carmatop een bedrag voor CO2-compensatie in onze prijzen op te nemen.” Hij vertrouwt erop dat andere reisorganisaties ook “hun verantwoordelijkheid zullen nemen”.

Als iemand vorig jaar naar Antarctica is geweest, kiest hij dit keer misschien een bestemming binnen Europa

Nieuwboer streeft met zijn initiatief ook bewustzijnsvergroting onder consumenten na. Door klanten te informeren over de milieuvervuiling die hun reis veroorzaakt, hoopt hij dat ze vaker kiezen voor minder belastende initiatieven. “Als iemand bijvoorbeeld vorig jaar naar Antarctica is geweest, een reis met een hoge CO2-afdruk, dan kiest hij door ons misschien het jaar erop voor een bestemming binnen Europa.”

De markt zegt ‘ja’
Sjaak de Ligt, directeur van stichting Trees for All, denkt dat Carmatop een succes wordt. Hij merkt dat de vraag naar duurzaamheid toeneemt in de reissector. Met zijn stichting, die bedrijven en particulieren hun CO2-uitstoot laat compenseren door bomen aan te planten, zit hij dicht op de marktontwikkelingen. “Mensen waarderen duurzame vakanties steeds meer.” Volgens De Ligt houdt nu zo’n 60% van de reisorganisaties zich bezig met duurzaamheid. Bijvoorbeeld door CO2-compensatie in de prijzen door te rekenen of klanten te informeren over de mogelijkheid hun uitstoot te compenseren. Hij verwacht dat dat aandeel naar 80 procent zal groeien binnen vijf jaar.

De vraag naar duurzaamheid neemt toe in de reissector

Met het ontwikkelen van Carmatop speelt de reisbranche dus in op een groeiende behoefte aan duurzaamheid onder touroperators en vakantiegangers, maar toch ontbreekt er volgens De Ligt nog iets. “Ze besteden geen aandacht aan wat ik ‘een positieve voetafdruk’ noem: het verbeteren van de levensomstandigheden van de bevolking op plaats van bestemming. Daar zou Carmatop best aandacht aan mogen besteden.”

Lees hier meer over de achterliggende studie van Carmatop.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Gerben Vlasveld schrijft graag over duurzame en innovatieve ondernemingen.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief