Achtergrond

Duurzaam voedsel steeds meer mainstream – Wageningen University

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De consumptie van duurzame producten is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University. Er werd vooral bij de supermarkt meer duurzaam ingekocht, terwijl de bestedingen bij speciaalzaken ongeveer gelijk zijn gebleven. Daarmee lijkt dus een bredere groep Nederlanders te kiezen voor duurzaam voedsel.

Wanneer is een product duurzaam?

 

Volgens de studie is een product duurzaam als het dier- en milieuvriendelijk wordt geproduceerd en een keurmerk heeft dat onafhankelijk gecontroleerd wordt. In dit geval ging het om de volgende keurmerken:

 

  • ASC – De kweekvis-variant van het MSC keurmerk.
  • Biologisch – Te herkennen aan het groene logo, het kenmerk ‘biologisch’ is op EU-niveau wettelijk beschermd.
  • Beter Leven – Zet in op dierenwelzijn, één tot drie sterren voor eieren en vleesproducten.
  • Fair Trade/Max Havelaar – Zet zich in voor inkomenszekerheid voor boeren.
  • MSC – Duurzaam gevangen vis
  • Milieukeur – Breed keurmerk, van arbeidsomstandigheden tot milieueffecten.
  • Rainforest Alliance – Natuurbehoud, milieu, en arbeidsomstandigheden.
  • UTZ Certified – Koffie en cacao geproduceerd onder betere milieu- en arbeidsomstandigheden
  • Label Rouge – Frans keurmerk voor kippenvlees van scharrelkippen.
  • Scharrel en Vrije uitloop – Scharrelkippen hebben meer ruimte dan die in legbatterijen, maar pas bij Vrije uitloop mogen de kippen ook naar buiten.

Voor meer informatie over keurmerken heeft Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer.

Naar schatting werd in 2015 €3 miljard aan duurzame voeding uitgegeven, vergeleken met 2,7 miljard het jaar ervoor. Ten opzichte van 2014 hebben consumenten daarmee 12% meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Het grootste gedeelte hiervan kwam voor rekening van biologisch voedsel (€1,3 miljard), terwijl de grootste relatieve stijging te zien was bij de keurmerken voor vis (ASC) en eieren (Beter Leven). Toch is het marktaandeel van duurzame voeding, nu van 7% naar 8% gestegen, nog steeds laag.

Naast het gebruik van duurzame keurmerken zijn er ook andere manier om duurzaam eten te bevorderen. Het Voedingscentrum heeft algemene tips voor duurzamer eten opgesteld. Het adviseert bijvoorbeeld om voedselverspilling te verminderen en wijst erop dat vlees- en zuivelproducten (ook met duurzaam keurmerk) een hogere milieubelasting hebben dan granen en groenten. Ten slotte is het in de regel goed om te kiezen voor regionale en seizoensproducten. De organisatie Milieu Centraal heeft een kalender waarop je kunt zien wat de milieubelasting van de teelt, verpakking en het transport van groente en fruit is.

De volledige resultaten van de jaarlijkse rapportage zijn te vinden op de website van Wageningen University.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons