In het boek,  dat Paradigm shift in fashion zal gaan heten,  legt ze aan modemerken uit hoe ze hun kleding op een ethische manier kunnen produceren.

Na het opzetten van de online database Modevlinder was Hasmik nog niet tevreden.  Ze vroeg zich af wat het verschil was tussen de informatie die ze leerde op haar opleiding en de informatie die ze vergaard heeft tijdens een vierjarig onderzoek naar duurzaam produceren.  Om dat te begrijpen heeft ze met veel mensen gepraat over kleding.  Zo is ze erachter gekomen wat de behoeftes van  ‘gewone’ mensen op het gebied van mode zijn.  Deze informatie heeft Hasmik gecombineerd met haar kennis over duurzaam produceren. Zo is het design systeem ontstaan.

Volgens haar nieuwe systeem krijgen fabrikanten eerlijk loon worden er afbreekbare materialen gebruikt. Die manier van produceren leidt tot een hogere verkoopprijs.  Om de kleren toch betaalbaar te houden heeft Hasmik een business-model ontworpen.

Hasmik: “Volgens dit model hangt de prijs van een kledingstuk niet af van de productiekosten of van de kwaliteit,  maar van de manier waarop de kledingstukken worden ingekocht.”

Het business-model is nog niet helemaal kloppend. Om praktische zaken zoals belastingen en verzekeringen te regelen moet Hasmik met advocaten en accountants praten. Daarom houdt hasmik een crowdfunding.

Voor meer informatie klik hier
Foto bron: cc Flickr/ Scoobyfoo

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief