Het Franse bedrijf Alstom heeft een regionale trein op waterstof voorgesteld, die volgend jaar al zal rondrijden in Duitsland. De schone en stille trein vormt een veelbelovend alternatief voor duizenden vervuilende dieseltreinen in heel Europa.

De Coradia iLint rijdt zonder bovenleiding en zonder fossiele brandstoffen. In de plaats komen waterstoftanks en brandstofcellen in het dak van de wagons, net zoals bij bestaande waterstofbussen.  De enige uitstoot die wordt geproduceerd, is waterdamp. De trein is ook uitgerust met batterijen die stroom recupereren uit de remmen.

Dat de trein zonder bovenleiding kan rijden, is veelbelovend omdat de spoornetten van veel Europese landen nog voor grote stukken niet-geëlektrificeerd zijn. Duitsland telt zo in totaal 20.000 kilometer aan sporen zonder bovenleiding; Polen, Frankrijk en Groot-Brittannië elk meer dan 15.000 kilometer.

Die trajecten van stroom voorzien, is peperduur. Daarom rijden op de trajecten nog duizenden dieseltreinen rond, maar die veroorzaken naast aanzienlijke vervuiling ook lawaaihinder.

Volgend jaar in dienst

Alstom is niet de eerste fabrikant die experimenteert met treinstellen op waterstof, maar de nieuwe Coradia iLint is wel het eerste treinstel dat operationeel wordt ingezet voor personenverkeer. Vanaf eind 2016 wordt de nieuwe trein getest, waarna twee nieuwe treinstellen gebouwd worden die eind 2017 in dienst moeten gaan in het noorden van Duitsland.

Tussen eind 2018 en 2022 hoopt Alstom vijftig tot zestig van de toestellen te bouwen. Om de ontplooiing te vergemakkelijken, levert de fabrikant meteen ook het onderhoud en de waterstofinfrastructuur die erbij horen.

Waterstof

Waterstof is een gas dat niet, zoals aardgas, uit de grond gehaald kan worden. Het moet geproduceerd worden. Dit gebeurt onder meer via elektrolyse, een proces waarbij water omgezet wordt in waterstof en zuurstof.  Voor dit proces is elektriciteit nodig. De duurzaamheid van waterstof hangt daarom af van de duurzaamheid van die elektriciteit.

Foto: (cc)

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief