“Door de bezuinigingen van de overheid worden maatschappelijke instellingen en organisaties steeds afhankelijker van particuliere gevers,” vertelt Van Maasdijk. “Gelukkig groeit het aantal gevers met een groot hart ook snel. Als ik mensen adviseer over schenken, stel ik ze altijd eerst de volgende vraag: Wat is je passie? Daarnaast adviseer ik ze om te focussen en zich te verdiepen in de organisatie achter het goede doel zelf.”

diana
Diana van Maasdijk (cc)

 

Gulle geversNa jarenlang voor goede doelen in alle delen van de wereld  te hebben gewerkt, besloot Diana van Maasdijk dertien jaar geleden om zich te vestigen in Nederland. Vier jaar geleden richtte ze Philian Consulting op, een filantropisch adviesbureau voor donateurs en goede doelen. “De grootste verandering die zich de afgelopen jaren voordoet bij de zogenoemde gulle gevers, is dat mensen openlijker praten over hun giften. In de Nederlandse cultuur is het niet echt gebruikelijk om te praten over geld, dus ook over schenkingen werd lang gezwegen,”aldus Van Maasdijk.
 

 

Deze verandering komt ontwikkelingslanden goed van pas. Doordat mensen opener worden, ontmoeten ze ook andere mensen die geld aan goede doelen geven. Dit netwerk helpt ze weer met het maken van donatiekeuzes. Onwetendheid is namelijk één van de grootste obstakels voor donateurs, vertelt Van Maasdijk. “De mensen die ik adviseer weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Er is geen duidelijke handleiding waar of hoe je kan bepalen welk goed doel bij jou past. Precies hierom besloot ik ook mijn boek ‘Goed Geven‘ te schrijven.”

Passie
Hoewel het boek vooral voor rijke gulle gevers is geschreven, is het volgens de schrijfster ook prima bruikbaar voor iemand met een kleiner budget. “De principes uit mijn boek zijn door iedereen toepasbaar. Per hoofdstuk behandel ik de stappen die je moet doorlopen om te bepalen waar je het geld aan wilt doneren. Passie bepalen, budget bepalen, verdieping in de organisatie en, niet onbelangrijk, betrokkenheid.”

Elke cliënt van Van Maasdijk heeft zijn eigen eisen en wensen. In het boek bespreekt Van Maasdijk alle mogelijkheden tot filantropie. “Als iemand erg betrokken wilt zijn, en genoeg geld en tijd heeft, kan het slim zijn om een eigen stichting in het leven te roepen. Die persoon moet er dan wel bij stilstaan dat dit veel tijd en extra geld kost. Iemand die wel betrokken is, maar minder tijd heeft, kan kiezen om geld te ‘investeren’ in een bestaande organisatie.”

Transparantie
“Naast de donateurs, adviseer ik ook de goede doelen,” vertelt Van Maasdijk. “Om optimaal donateurs te kunnen trekken, moet er in deze sector nog veel veranderen.” Van Maasdijk doelt hiermee vooral op de transparantie van de werkzaamheden. “Organisaties focussen zich nog veel te vaak alleen op het goede doel waar zij voor staan en zijn niet actief bezig met zich openstellen voor donateurs. Voor donateurs is transparantie en goede communicatie juist erg belangrijk, zij willen natuurlijk wel zien wat er met hun geld gebeurt. “

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief