Ngo’s moeten denken in termen van een ecosysteem waarin je niet meer bereikt door zelf groter te worden, maar door goed samen te werken.

Zijlstra meent dat we innovatiever moeten denken over waar de grens ligt van de organisatie en hoe over die grens te gaan. Daarbij dienen NGO's zich open te stellen voor andere partijen, zowel binnen als buiten de sector.

Zijlstra noemt het niet, maar eigenlijk heeft hij het over crowd-sourcing. Maar wat is dat nu eigenlijk. En wat betekent dit voor grote NGO's?

 

Crowd-sourcing is een proces waarbij taken worden gegeven aan een groep mensen buiten de organisatie (de crowd). Een paar voorbeelden: Wikipedia – 270 miljoen mensen maken en gebruiken samen een encyclopedie. Of Youtube, samen bouwen we de grootste videobibliotheek ter wereld. Hierbij zijn er altijd twee soorten deelnemers: gebruikers en leveranciers van inhoud.

Dingen worden concreter als we kijken naar lokale voorbeelden. Bijvoorbeeld de locale politie die wordt geholpen door 4000 mensen, op zoek naar een verloren kind via een sms berichtenservice.

 

Dus we hebben het eigenlijk over het op een nieuwe manier creëren van capaciteit. Hierbij kan iedereen mede-producent worden, samenwerken en delen. En ook burgers en bedrijven kunnen meedoen.

 

En dus veranderen er markten. In plaats van een kleine groep van traditionele NGO's die een product aanbieden, gaan we naar een markt met vele, vele leveranciers. We gaan van oligopolies naar open markten. En wat betekent dat voor de NGO sector?

De grote NGO's zijn een beetje als de dino's uit de pre-historie. Met hun hoofd ver van de grond en een lange nek, zien ze niet hoe de wereld verandert. En het probleem is, voordat je het weet val je om! Geen subsidie meer krijgen, te hoge kosten en niet kunnen veranderen.

 

Als er een goed alternatief komt, zal iedereen met behulp van het internet ontsnappen aan 'Dino organisaties'. En dan kan het snel gaan.

 

De geschiedenis herhaalt zich en we zijn onderweg naar een nieuwe wereld met kleinere soorten. Dus Dino's, watch your step!

Over de auteur

Harmen van Doorn werkte 8 jaar bij Rabobank International om vervolgens www.Pifworld.com op te richten. Pifworld.com is een crowd-source platform waar NGO's, burgers en bedrijven kunnen samenwerken aan een betere wereld.

Daarnaast geeft hij colleges in Sociaal Ondernemerschap op de Hogeschool Leiden.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief