BLOG – Op dit moment gaat 30 tot 40 procent van de prijs van een kilo Moyee in de supermarkt naar de winkelier. Kunnen we een decentraal distributiesysteem verzinnen zodat we dit deel van de opbrengst kunnen investeren in Ethiopië? Hieronder onderzoek ik, als chief purpose, de noodzaak en mogelijkheden van een alternatief distributie systeem.

Moyee probeert de wereld van koffie te veranderen en daarvoor hebben we klanten nodig. Veel klanten. Zoals ik in een eerder blog beschreef kun je om dit te bereiken met je koffiezak in het supermarktschap gaan liggen. We liggen nu bij Marqt waar dagelijks duizenden mensen onze producten zien. Dit heeft grote voordelen: zonder grote directe uitgaven vergroten we onze zichtbaarheid enorm. Toch is het de vraag is of deze manier van verkoop de toekomst heeft.

Over 20 jaar wekken we allemaal onze eigen energie op met een set zonnepanelen op ons dak of waterstofturbine in de kelder

Times are changing: de toekomst van distributie en sales
Om dit te begrijpen moeten we even de theorie in. De komende twintig jaar gaat er veel veranderen in de manier waarop distributie en verkoop georganiseerd is. Door technologische onwikkeling en onze toenemende mogelijkheid informatie te delen zal dit steeds meer decentraal gebeuren, zegt onder anderen Jeremy Rifkin in The Guardian.
Een paar voorbeelden. Nu halen we onze energie nog voor een deel uit Rusland. Over twintig jaar wekken we allemaal onze eigen energie op met een set zonnepanelen op ons dak of waterstofturbine in de kelder. Heb je te weinig capaciteit? Dan kijk je even wie er in de buurt een overschot aan energie heeft. Informatie (en techniek natuurlijk) leidt tot een decentrale organisatie.

Deze beweging zie je in meer facetten van de samenleving. Kapitaalverstrekking gaat steeds meer via crowdfunding, een hamer leen je via Peerby en een auto huur je via Snapcarr. En dan is er nog het standaardrijtje van Uber, AirBnB en Wikipedia.

Wat heeft dit voor Moyee te betekenen?
Een grote kans. Als gezegd, op dit moment gaat 30 tot 40 procent van de prijs van een kilo Moyee in de supermarkt naar de winkelier. Als wij een alternatief model kunnen verzinnen waarbij we geen supermarkten of pakketbezorgdiensten nodig hebben om onze koffie te verkopen en bezorgen, dan blijft er meer waarde over die we kunnen investeren in de branderij in Ethiopië. Of we kunnen de marge terug laten vloeien naar de klanten die helpen de denkwijze uit te bouwen.

Wat zou er gebeuren als TNT speciale tarieven zou hanteren voor ‘purpose-bedrijven’?

Alternatieve modellen
Waneer iemand, zeg, per tennisvereniging de koffie inkoopt en we het daar kunnen bezorgen dan scheelt dit al 13 procent bezorgkosten. Diegene kan ook als sales-agent optreden zodat er nieuwe klanten gevonden worden. Een soort Tupperware party 2.0.
Of we kunnnen samenwerken met bestaande partijen: wat zou er gebeuren als TNT speciale tarieven zou hanteren voor ‘purpose-bedrijven’. Wat zou er gebeuren als Albert Heijn niet alleen een schap, maar 10 m2 per winkel ter beschikking stelt. Kunnen we daar een social enterprise shop van maken? Een ander voorbeeld van efficiënte bezorging zou zijn wanneer alle medewerkers van Philips hun koffie kunnen laten bezorgen bij de receptie. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hack mee aan een oplossingWil je 26 juni op de hackathon meedenken en vooral doen?  Me;ld je dan hier aan.

Hackathon
Op 26 juni houden we een hackaton-sessie over dit probleem. Een workshopvorm die we geleend hebben uit de wereld van app-bouwers. We sluiten een tiental slimme mensen op in een kamer en een paar uur later moet er een werkzame oplossing gepresenteerd worden. Het liefst een concreet product, een website of een app. We verwachten digitale techneuten en mensen van Peerby, Snappcar, Airbnb, Uber, Post NL… en natuurlijk Tupperware.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief