BLOG – Moyee Coffee is langzaam haar puberteit voorbij. Niet dat de scherpe kantjes er van af zijn, maar we doen steeds meer mee met de grote jongens. We staan aan de vooravond van een grote stap: de lancering van onze producten in de supermarkt. Een harde wereld waar de marketingbudgetten van de concurrentie groot zijn. Vandaag de vraag: hoe wringen we ons daartussen als social enterprise zonder grote zakken geld?

Voor we starten: zet dit hitje even op.
Klaar? Daar gaan we.

Koffie verkopen in het supermarktschap. Wat is daar zo spannend aan? Moyee heeft een sterk merk, topkwaliteit koffie en een verhaal waarmee we iedere consument overtuigen. We rijden een paar pallets naar de supermarkt en hup, succes. Nou, zo werkt het niet helemaal.

Opeens zijn we niet meer heer en meester over onze eigen prijzen, marges en planning.

Slangenkuil
Het spel rondom het supermarktschap is vlijmscherp. Herinner je kreten als: supermarktoorlog, uitknijping van leveranciers, schapmonopolies? Jawel, in door deze slangenkuil moeten wij ons een weg banen. Opeens zijn we niet meer heer en meester over onze eigen prijzen, marges en planning. Keihard zijn de onderhandelingen over zaken die voor mij vooral nieuw in de oren klinken: kopposities, kerst-rush, distributiecentra, opleveren, krattenspel.
Wat daar bij komt is dat je als nieuw merk maar één kans krijgt. Als wij niet onze verwachte omzetten halen, vliegen we er zo weer uit. Een supermarktmanager moet ook zijn targets halen, hoe leuk je ook bent.
Vlammen dus. En zorgen dat mensen als een gek onze koffie kopen. Maar hoe doe je dat in een wereld waar je concurrentie veel grotere marketing budgetten heeft?

Bushokjes
Wij hebben dan wel geen budget om posters in bushokjes te hangen en televisiespotjes te maken, maar wat we wel hebben is een heel sterk netwerk van mensen die onze missie ondersteunen. En nou blijkt dat er onder deze mensen verrassend veel jonge, invloedrijke types zitten: journalisten, opiniemakers en bloggers bijvoorbeeld.
Afgelopen maanden zijn wij actief bezig geweest de banden met deze helden aan te halen. We merken dat door het succes van de Thunderclap-campagne (1.5 miljoen mensen bereikt) en het afronden van de 1 Million cup revolutie (het bewijs dat FairChain bestaansrecht heeft) onze achterban steeds meer vertrouwen krijgt. En je weet: vertrouwen werkt magnetiserend.

Terug naar de orde van de dag. Eerst zorgen dat we de strijd om het supermarktschap winnen. En daar kunnen wij ook uw hulp bij gebruiken. Vanaf nu verkopen we ook cupjes voor in Nespresso-machines (eindelijk verantwoorde cupjes!). Verkrijgbaar bij de Marqt. Make every sip count. Kom even binnen wandelen en zorg dat je de eerste FairChain-cups van de wereld bemachtigt.

PS: ben je een van die bloggers, opiniemakers of journalist? Neem contact met me op. We hebben een speciaal koffie pakket voor jullie in de aanbieding.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief