Achtergrond

De échte prijs van een product

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

“Veel producten hebben verborgen kosten, zoals milieuvervuiling of slechte arbeidsomstandigheden”, vertelt Michel Scholte, extern directeur van True Price. “Wij geven de effecten op mens en milieu een financieel prijskaartje, zodat die verborgen kosten zichtbaar worden.”

True Price startte in 2011 als initiatief van de denktank Worldconnectors. Inmiddels is het een sociale onderneming die organisaties helpt bij het meten, verbeteren en financieel uitdrukken van hun economische, sociale en ecologische impact.

Prijskaartje
Volgens Scholte is dat prijskaartje erg handig als je met bedrijven over duurzaamheid praat. “Voor het bedrijf BAM onderzochten we de impact van hun gepatenteerde duurzame asfalt, dat op een lagere temperatuur geproduceerd wordt. Wat blijkt, per kilometer snelweg bespaart dit asfalt 257 duizend euro aan milieukosten vergeleken met normaal asfalt. Er wordt namelijk minder energie verbruikt en minder CO2 uitgestoten. Als je bedrijven in euro’s vertelt hoeveel ze besparen, kan je zo’n duurzame innovatie intern verkopen.” Door de echte prijs van producten te berekenen wil True Price duurzaamheid aanjagen.

Bijeenkomst
Het duurzame asfalt van BAM is een van de voorbeelden die True Price tijdens de bijeenkomst vandaag presenteert. “We willen de aanwezige professionals en beleidsmakers  inspireren door te laten zien hoe onze methode werkt. We hebben al verschillende onderzoeken gedaan naar de sociale en ecologische effecten van producten, die we vervolgens financieel uitdrukken.” Daarnaast hoopt True Price op input van experts, waardoor ze hun methode kunnen verbeteren en op grotere schaal kunnen toepassen.

Tijd
True Price werkt al drie jaar aan het zichtbaar maken van de ‘echte prijs’ van producten. Waarom duurt dat zo lang? “Het kost tijd om een methode als deze te ontwikkelen en te implementeren. Afgelopen jaar hebben we een rapport gepubliceerd over de business case van ‘true pricing’. We willen duidelijke maken waarom het belangrijk is om ook de sociale- en mileu kosten in een product te berekenen. Komend jaar gaan we de methode verder ontwikkelen. Dat doen we eerst samen met experts en partijen die bij ons platform aangesloten zijn, zoals maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid. Uiteindelijk willen we gaan focussen op hoe je de methode dan het beste toe kunt passen op grote schaal.”

OnderzoekIn het rapport ‘The Business Case for True Pricing’  vind je meer informatie over het onderzoek en de methode van True Price. Voor de organisatie Hivos deden ze bijvoorbeeld onderzoek naar de sociale- en milieukosten van een roos. Op een rozenkwekerij in Kenia onderzochten ze onder andere veiligheidsrisico’s, onderbetaling, energieverbruik en milieuschade. Ze adviseerden het bedrijf om lonen te verhogen. Dat kon gecompenseerd worden met lagere transportkosten, door zeetransport in plaats van luchttransport te gebruiken. Volgens Scholte zullen bedrijven steeds meer voor duurzaamheid kiezen.

Methode
De methode om de echte prijs van een product te berekenen wordt nu eerst bekend gemaakt aan experts en partijen die aangesloten zijn bij True Price, zoals AkzoNobel, Rabobank en ICCO. “Het kost tijd en geld om onderzoek te doen en om een methode te ontwikkelen.  We willen de partijen die daarin investeren dus als eerst inzicht geven in onze methoden”, vertelt Scholte. Ze hopen de true price-methode begin volgend jaar voor iedereen toegankelijk te maken.

Informatie
Volgens Scholte zijn er al “heel veel” bedrijven aangesloten bij True Price. Hoeveel bedrijven dat precies zijn vertelt hij liever niet. “Je moet True Price zien als een beweging waar bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties bij zitten.” Ze willen ook nadrukkelijk geen keurmerk zijn. “Uiteindelijk voeren wij onderzoek uit en verschaffen we informatie. Die informatie implementeren we vervolgens niet, dat is niet onze rol. Dat laten we dus over aan andere partijen. Keurmerken kunnen onze kennis bijvoorbeeld zelf gebruiken.”

Over vijf jaar ligt de focus hopelijk niet op watervervuiling maar op waterzuivering

Toekomst
Scholte hoopt dat veel meer bedrijven met de true price-methode aan de slag zullen gaan: “Het monitoren van sociale- en milieu effecten moet net zo normaal worden als het monitoren van financiële effecten. Daar heb je kennis voor nodig. Wij proberen bij te dragen aan een betere prijs voor producten door die kennis te ontwikkelen.”

Scholte hoopt dat iedereen over vijf jaar in staat is om niet alleen de financiële, maar ook de sociale en de milieu kosten te berekenen. En dat organisaties op basis van die informatie ingericht zullen zijn. “Een bedrijf is een verzameling van activiteiten. Die activiteiten wil je zo inrichten dat je maximale sociale-, milieu- en economische waarde creëert, en zo min mogelijk destructie. Over vijf jaar ligt de focus dus hopelijk niet op watervervuiling maar op waterzuivering, niet op onderbetaling maar op eerlijkere betaling, op het creëren van welzijn en sociaal kapitaal. Ik wil dat dat de drijfveren zijn van organisaties.”

Klinkt dat niet een beetje utopisch? “Nee, want we doen het al. Alleen nog niet op die schaal. Maar het is absoluut realistisch.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons