Achtergrond

Daten voor duurzame connecties

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Terwijl de regen tegen de ramen klettert en de stormwind schuimkopjes op de golven van het IJ tovert, staan ruim 50 mensen te connecten in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het is de OneWorld Partnerdag, die vanuit het thema ‘Connect Your World’ haar partners bij elkaar bracht. Doel was om terug te blikken op mooie samenwerkingen in 2015 maar vooral te kijken naar de toekomst, hoe we samen het verhaal voor een betere wereld kunnen schrijven. 

Deelnemers OneWorld Partnerdag 2015

Lonneke van Genugten (hoofdredacteur) en Emma Lok (Zakelijk Manager) openden de middag door de partners mee te nemen in de transitie die OneWorld momenteel doormaakt naar een sociale onderneming. “We geloven in de kracht van een breed journalistiek medium, dat zowel via het magazine, onze website en via events de lezers verbindt met de wereld.” Emma vult aan: “In 2016 willen we ons platform uitbouwen met een community van werelddoeners, en dat doen we graag met veel diverse partners.” Tot slot presenteerde het duo de nieuwe thema’s die OneWorld multimediaal (“360 graden”) aanpakt.

Lonneke van Genugten (hoofdredacteur)

In het uur dat volgde konden de aanwezigen kiezen uit een van de vier masterclasses, die collega’s van OneWorld en Kaleidos Research gaven. 

Insecten hapjes


“No matter what everybody tells you, words and ideas can change the world
.” Dat zei Robin Williams in de film Dead Poets Society*. Of, zoals mediawetenschapper Dan Gillmor zegtt: Truth telling is an act designed to bring about change. En het is ook precies wat ‘constructive journalism’ inhoudt, aldus Lonneke van Genugten. Als hoofdredacteur van OneWorld legde ze aan een groep van 20 mensen uit hoe deze ‘constructieve journalistiek’ nou precies werkt. Geen dansende eekhoorns of poezen die piano spelen, maar nieuws waarbij je als lezer gemotiveerd wordt om zelf verandering mogelijk te maken. En journalisten die ethisch en kritisch werken, vol betrokkenheid met hun onderwerp. Dat is hoe OneWorld moeilijke onderwerpen over armoede en ellende in de wereld probeert te benaderen. De boodschap van Lonneke was dan ook: “Kom niet met een goed-nieuws-show, maar breng zeker ook geen depressieve verhalen. Geef lezers de hoop op verandering en de instrumenten om dit zelf te bereiken. Dat werkt.” (*Met dank aan Elise Meester voor het citaat)

Masterclass: ‘constructive journalism’

Wat kunnen data doen voor je verhaal? Wanneer gebruik je cijfers in plaats van tekst? De deelnemers luisterden aandachtig en gaven aan geïnteresseerd te zijn in hoe en wanneer je data toepast. Ellen de Lange, datacoördinator OneWorld, liet zien hoe je complexe processen en ontwikkelingen in de tijd behapbaar en begrijpelijk maakt door het visueel aan te bieden. Een mooi alternatief voor lappen tekst vol getallen, waar de gemiddelde lezer afhaakt en jouw punt mist. Om dit te doen heb je wel betrouwbare cijfers nodig – en die vergaren is het meeste werk van datajournalistiek – die je vervolgens goed ordent. Bedenk altijd wát je wilt aantonen met je data en zorg voor een presentatie waarbij de lezer direct ziet wat jíj wil dat hij ziet. Op de vraag of OneWorld hierbij kan helpen, vertelde Ellen dat het datateam op verschillende manieren kan samenwerken, van adviserend tot het maken van een volledige visualisatie. Voor het zelf maken van infographics zijn ook tools te vinden op internet, zoals Datawrapper, ThingLink, Infrogr.am en de OneWorld Data Atlas.

Deelnemers OneWorld Partnerdag 2015

Hoe activeer je je community? Deze vraag stond centraal tijdens de masterclass die Kari Postma, communicatiespecialist OneWorld, gaf. Een groep van ongeveer 25 enthousiaste deelnemers luisterde geboeid naar de voorbeelden die Kari gaf. Iedereen was onder de indruk van de events die OneWorld organiseert: op een creatieve manier, met een klein budget een succesvol evenement neerzetten om een duidelijke en aansprekende boodschap naar buiten te brengen. Het voorbeeld van het event ‘Pillow Fight For Love’ bracht meteen alle aspecten naar voren. Ook werd het proces van samenwerken met diverse partners toegelicht, met daarin de toegevoegde waarde voor partners en voor OneWorld. En ja! Bij de sheet met dé belangrijkste punten om een event succesvol te maken, kwamen de mobieltjes tevoorschijn en maakte (bijna) iedereen er een foto van. Kari gaf de aanwezigen mee, dat ze gerust contact kunnen opnemen als ze een thema hebben waar ze in 2016 zelf mee aan de slag gaan en dat aansluit bij de “360 graden benadering” van OneWorld. Want hoe meer we samenwerken, hoe sterker de boodschap en hoe groter het bereik.

Masterclass: Hoe activeer je je community?

In de masterclass over de werelddoelen ging het over de vraag: wat nu? Er zijn 17 doelen vastgesteld, daaronder liggen 169 subdoelen, maar Nederland heeft nog geen nationale implementatiestrategie. Wat kunnen wij bijdragen aan het behalen van de doelen? Gabi Spitz en Evelien Boonstoppel, onderzoekers van Kaleidos Research, schetsten het totstandkomingsproces van de doelen. Ook deelden ze de resultaten van onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar de bekendheid van de doelen en het belang dat Nederlanders eraan hechten. Er volgde een levendige uitwisseling over dilemma's bij het betrekken van Nederlanders bij de werelddoelen. Deelnemers aan de masterclass gaven aan dat zij het schrikbarend vonden dat de duurzame doelen (bijvoorbeeld tegengaan van klimaatverandering) zo laag op de prioriteitenlijst van Nederlanders staan. Andere deelnemers gaven aan dat zij uit de sessie vooral nieuwe gedachten meenamen over het beïnvloeden van gedrag en dilemma's die je daarbij tegenkomt. 

Masterclass: Nieuwe werelddoelen. Wat nu?

En toen: tijd voor interactie! Tijdens dit laatste onderdeel van het programma mochten de deelnemers letterlijk gaan speeddaten: onder enthousiaste aanvoering van Emma werd iedereen gestimuleerd door de zaal te wandelen en blikken uit te wisselen op de ritmes van Bollywood-pop. Stopte de muziek, dan mocht je jouw ‘nieuwe partner’ – degene die tegenover je stond –  een vraag stellen: Heb jij een top-tip voor mijn vraag (project)? Of: Wat denk jij dat een goede partner(organisatie) is voor mij? Of: Heb jij een nuttig persoonlijk contact voor mij? De muziek en de open sfeer zorgden, zo hoorden we later terug, voor “Ontzettend leuke gesprekken”, “Een frisse kijk op mijn project” en “Een originele manier om in korte tijd tot een echt gesprek te komen met iemand die je niet kent”.

Speeddaten

Terwijl daters met blozende wangen de zaal uitliepen voor een welverdiende borrel om de nieuwe connecties te bespreken, vulden de heerlijke jazzy klanken van het Samira Boogaard Trio de ruimte. OneWorld kijkt terug op een enerverende eerste Partnerdag in het Pakhuis en hoopt van harte dat er veel duurzame connecties zijn ontstaan.

Jazzy klanken van het Samira Boogaard Trio

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons