Curitiba, in het zuiden van Brazilië, heeft zijn bevolking de afgelopen twintig jaar zien verdrievoudigen, tot ruim 2 miljoen. Toch is het autoverkeer in dezelfde periode met 30 procent gedaald. Dat heeft alles te maken met een revolutionair openbaarvervoersysteem dat nu meer dan 2 miljoen mensen per dag vervoert.

De stad wordt doorkruist door vijf snelbuslijnen – een zesde is in aanbouw – met eigen baanvakken waar geen auto mag komen. Driedelige bussen rijden er met hoge frequentie. De haltes, opvallende cilindervormige glazen constructies, zijn zo ontworpen dat de passagiers snel op en af kunnen stappen. Een kaartje kost minder dan 1 euro en daarmee rij je tot 20 kilometer buiten het centrum.

Het Colombiaanse Bogota nam het systeem van Curitiba over en Los Angeles volgde volgde met de Orange Line. Dit jaar kondigde New York aan dat het vanaf 2012 een snelbusbaan dwars door de stad gaat aanleggen.
 

Curitiba botanische tuinen
Botanische tuinen (cc)

Schapen maaien parken
Curitiba scoort niet alleen goed met zijn openbaar vervoer. De stad heeft het grootste autovrije winkelgebied ter wereld, en het hoogste percentage voor afvalrecycling. Bovendien is er door het grote aantal parken 51 vierkante meter groen per inwoner. Om al het gras in die parken te maaien worden schapen ingezet. Al deze ideeën komen uit de koker van burgemeerster Jaime Lerner (zie kader). Een ander bijzonder idee van hem was de inzet van vissers om de waterwegen schoon te maken.

Sommigen waarschuwen dat Curitiba het slachtoffer van zijn succes dreigt te worden. Het bussysteem zit bijvoorbeeld dicht bij zijn verzadigingspunt en de laatste jaren sputtert de afvalrecycling. “De stadsregio heeft een nieuwe visie nodig”, vindt architect en ruimtelijk planner Jorge Wilheim, die de ontwikkeling van Curitiba mede vorm gaf.
 

Curitiba Jaime Lerner
Jaime Lerner (cc)

Invloedrijk denker
De man achter het RIT is architect en ruimtelijk planner Jaime Lerner. Hij was driemaal burgemeester van Curitiba, in de periode van 1971 tot 1992. Van 1994 tot 2002 was hij gouverneur van de deelstaat Paraná. Lerner (71) wijdt zich nu helemaal aan zijn architectenbureau, dat projecten uitwerkt voor steden over de hele wereld. Het Amerikaanse Time Magazine nam Lerner dit jaar op in zijn lijst van 25 meest invloedrijke denkers ter wereld.

 

 

 

Foto boven: bushalte in Curitiba (cc) Sasha Aikin

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief