Achtergrond

Congelese politieman in kilt

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Deze Guinness-reclame al gezien? In de hoofdrol zijn de Sapeurs, een groep Congelese mannen uit Brazzaville die zich in hun vrije tijd kleedt in felgekleurde pakken en in glimmende leren schoenen door de stoffige straten wandelt. Wat ze precies met donker Iers bier te maken hebben, wordt niet helemaal duidelijk. Maar Guinness heeft naast de reclame een aardige mini-documentaire gemaakt over de Sapeurs, waarin de mannen verder ingaan op hun beweegredenen om zich zo te kleden.

Zo is er de politieman die een kilt aantrekt, omdat hij zich geïnspireerd voelde door Prins Charles.

De Sape gaat niet om het geld, benadrukken de mannen. Ze lenen elkaars pakken geregeld. "Het gaat niet om hoe duur de pakken zijn", wordt in de documentaire gezegd, "maar om de waarde van de man die 'm draagt."

De Sapeurs willen benadrukken dat wat je doet en waar je woont, niet definieert wie je bent. Tijdens de oorlog werd de Sape opgeschort, werden de pakken en schoenen verstopt (en soms niet meer teruggevonden), maar nu de vrede is wedergekeerd is ook de Sape weer alive and kicking. Meer dan ooit, nu Guinness er handig gebruik van maakt om een feel good-reclame neer te zetten.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons