Deze Guinness-reclame al gezien? In de hoofdrol zijn de Sapeurs, een groep Congelese mannen uit Brazzaville die zich in hun vrije tijd kleedt in felgekleurde pakken en in glimmende leren schoenen door de stoffige straten wandelt. Wat ze precies met donker Iers bier te maken hebben, wordt niet helemaal duidelijk. Maar Guinness heeft naast de reclame een aardige mini-documentaire gemaakt over de Sapeurs, waarin de mannen verder ingaan op hun beweegredenen om zich zo te kleden.

Zo is er de politieman die een kilt aantrekt, omdat hij zich geïnspireerd voelde door Prins Charles.

De Sape gaat niet om het geld, benadrukken de mannen. Ze lenen elkaars pakken geregeld. "Het gaat niet om hoe duur de pakken zijn", wordt in de documentaire gezegd, "maar om de waarde van de man die 'm draagt."

De Sapeurs willen benadrukken dat wat je doet en waar je woont, niet definieert wie je bent. Tijdens de oorlog werd de Sape opgeschort, werden de pakken en schoenen verstopt (en soms niet meer teruggevonden), maar nu de vrede is wedergekeerd is ook de Sape weer alive and kicking. Meer dan ooit, nu Guinness er handig gebruik van maakt om een feel good-reclame neer te zetten.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief