Valkuil
Voordat je al te fanatiek aan de slag gaat, bedenk het volgende: de klant wil zien dat je verantwoord onderneemt, maar het moet wel geloofwaardig blijven. Pas op dat je niet gaat ‘greenwashen’, het bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is. Doe geen irrelevante of onjuiste claims en probeer de consument niet te overtuigen met overdreven afbeeldingen met veel groen en weelderige bloemen. Daar prikt je doelgroep zo doorheen, met als gevolg een deuk in het vertrouwen in je bedrijf.

Hoe dan wel?
Vertel een verhaal dat past bij je organisatie. Geef aan hoe jouw visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen past binnen de bedrijfsdoelstellingen. Werk je bijvoorbeeld in de mobiele telefonie, dan kan het een geloofwaardig verhaal zijn dat je bedrijf zich inzet om ouderen uit hun sociaal isolement te halen.

Heb je een goede samenhangende visie ontwikkeld, breng hem dan specifiek onder de aandacht met een apart tabblad op je website en een aparte paragraaf in het jaarverslag. Formuleer concrete doelen, zodat je ook de resultaten kunt meten.

Vergeet tenslotte je medewerkers niet. Zij zijn belangrijke ambassadeurs, bijvoorbeeld via hun sociale media. Betrek hen dus bij de ontwikkeling van het MVO-beleid.

Foto boven: communicatie (cc)

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief