Op de schetsen van de bus die al in omloop zijn, lijkt de bus op een soort metrolijn maar dan eentje die op de snelweg staat. Het 4,5 meter hoge gevaarte dat over twee rijstroken past, heeft twee afdelingen: het zitgedeelte voor passagiers (1200 tot 1400 in totaal) en onderin is ruimte voor auto’s en bestelbusjes die niet hoger zijn dan 2 meter om hun eigen weg te volgen.

China Peking verkeer
Verkeer in Peking
Foto (cc)

De bus kan ongeveer 60 km per uur rijden en zou het aantal files met 20 procent kunnen verminderen. Het voertuig lijkt een beetje op de schaatsenrijdertjes, de insecten die op het water glijden.

Zonnebrandstof
De bus die bedacht is door de Shenzhen Huashi Future Parking Equipment firma moet het krioelende verkeer van steden als Peking ontlasten door meer mensen het openbaar vervoer in te lokken. Daarnaast is het ook een groen vervoermiddel. De bus rijdt op zonne-energie en braakt geen uitlaatgassen de lucht in.

De bus heeft wel een spoor nodig om op te rijden. De bouw van de eerste 186 kilometer spoor in de Pekingse wijk Mentougou begint eind dit jaar. De aanleg kost ongeveer 500 miljoen yuan. Volgens de bedenkers is dit veel goedkoper dan de aanleg van metrotunnels en stations.

Foto bovenaan (cc) HSFuture.com

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief