Volgens het Chileense ministerie van Gezondheid is een op de drie kinderen onder de zes jaar te zwaar. Een nieuwe wet verbiedt advertenties gericht op kinderen onder de veertien jaar en de verkoop van voedsel met veel zout, suiker, verzadigd vet en calorieën in onderwijsinstellingen. 

[[nid:46919]]

 

De wet verbiedt bedrijven ook om hun producten te promoten met speelgoed, accessoires en andere verleidingen. Initiatiefnemer Tito Pizarro van het ministerie van Gezondheid noemde Kinder Surprise (de chocolade-eieren met een speelgoedje erin) en Happy Meals van McDonald's als voorbeelden van producten die onder de nieuwe wet niet meer op die manier verkocht kunnen worden. "Het Happy Meal is vanuit voedingsoogpunt niet 'happy'. Het menu bevat onevenredig veel zout, suiker en verzadigd vet."

De wet treedt op 27 juni in werking. Producenten en verkopers die zich er niet aan houden, zullen beboet worden. 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief