Welke rol willen wij als Nederland spelen in de wereld, vraagt de 1%CLUB zich af. Breken we ons warenhuis af totdat er nog maar een klein CD-winkeltje op de hoek overblijft met een aantal muziekstromen voor een beperkt aantal mensen? Of zetten we een nieuwe ambitie neer en bouwen met hetzelfde budget de Amazon van de Internationale Samenwerking?

We leven in een waanzinnig tijdperk. We zijn de eerste generatie ooit die wereldwijd een gesprek met elkaar kan aangaan. Zeker voor Nederlanders is de wereld erg dichtbij. We reizen, werken elders, we worden daar verliefd, sluiten vriendschappen en komen dan weer terug. Voor een tijdje.

De wereld is ook complexer geworden, zeker. Uitdagender misschien. Het is ook een illusie dat een groepje wijze mannen achter gesloten deuren de oplossingen zal genereren voor uitdagingen als de klimaatcrisis, grondstof schaarste of extreme armoede. Tegen de tijd dat ze naar buiten komen, is de wereld alweer veranderd en de vraag naar datgene waar ze zich mee bezighielden niet langer relevant.

De wereld telt inmiddels zeven miljard inwoners. Waaronder ontelbaar veel energieke, betrokken, vaak jonge mensen die heel graag willen meedoen met het wereldwijde gesprek dat tegelijkertijd plaats vindt over ontelbaar veel onderwerpen. Ze hebben één ding gemeen; stuk voor stuk willen ze een positieve bijdrage leveren. In Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Hun expertise tijd en geld willen ze inzetten op een eigen manier, binnen een onderwerp dat ze zelf interessant vinden. Hierin schuilt een zee aan energie die we niet moeten negeren of neerbuigend over moeten doen. Deze energie dient gekanaliseerd te worden, dat wel.

Nederland met zijn buitenlands beleid, dat zich op enkele landen of onderwerpen richt, is een anachronisme. Vergelijk het met een CD-winkel die je tot 2008 nog weleens in een winkelstraat tegen kon komen. Zo’n winkel koos heel bewust de Cd’s uit die het in zijn schappen zette, de ruimte die zo’n product innam was immers heel duur. Madonna en Michael Jackson waren altijd van de partij en zorgden voor tachtig procent van de verkoop. Aanbieden van muziek die buiten de behoefte van de massa viel was een gok en leverde hoogstens twintig procent van de omzet. Tot de opkomst van internetwinkels zoals Amazon. Want hier werd het ook winstgevend om die ene CD van die ene Roemeense accordeonspeler aan te bieden. Al werd het maar drie keer per jaar verkocht, heel veel van deze verkopen samen leverden meer op dan de traditionele mainstreamproducten bij elkaar. Amazon kan dat aanbieden omdat ze voor al deze artikelen geen dure schapruimte meer vrij hoeft te houden. Dit verschijnsel wordt de long-tail genoemd.

In de wereld van de ontwikkelingssamenwerking is Nederland op dit moment nog steeds dat ene CD-winkeltje op de hoek. Misschien op dit moment nog wel een heel populair winkeltje met een top assortiment. Er komen echter andere grote spelers op de markt zoals China en India, daarnaast is de economie gewoon minder. Het is bovendien lastig om te ontdekken wat de klant wil, wat er echt werkt, wat het effect van de geboden producten is.

Wat nu als Nederland de moderne manier van ‘zakendoen’ op gebied van Internationale Samenwerking zou omarmen? In plaats van enkele muziekgenres aan te bieden, het krampachtig willen samenpersen van onderwerpen als water en gezondheidszorg op een veel te kleine winkelschap, waarom zou Nederland in plaats daarvan niet de Amazon van Internationale Samenwerking worden? Waar alle benodigde expertise snel vindbaar en betaalbaar is. Waar de service heel hoog in het aanzien staat en waar bovenal ook ruimte is voor het potentieel van die miljoenen wereldburgers en bedrijven die gericht willen bijdragen aan dit proces. Iedereen mag zijn product namelijk in deze winkel neer zetten. Hierdoor vergroot je het aanbod enorm, waarbij de klant gericht kan kiezen voor datgene waar zij werkelijk behoefte aan heeft. Hierbij wordt zij bovendien ondersteund door recensies van andere klanten over de kwaliteit van het aanbod: een noviteit binnen de wereld van de Internationale Samenwerking.

Het is eigenlijk niet de vraag of dit de nieuwe manier van Internationale Samenwerking is. De vraag is welke rol Nederland hierin wil spelen.

De 1%CLUB is het crowdfunding platform dat mensen met slimme ideeën in ontwikkelingslanden verbindt met mensen, geld en kennis over de hele wereld. We hebben het over duurzame projecten die de overal in de wereld de zelfredzaamheid van individuen stimuleren en de levensstandaard verhogen.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief