Liefhebbers kunnen op vertoon van een identiteitsbewijs de fiets, inclusief helm en slot, afhalen in drie stallingen in het centrum van de stad. Wel moeten zij de fiets binnen twee uur terugbrengen. Zeker, “het initiatief zet het thema op de agenda”, vindt Néstor Sebastián, de voorzitter van de Argentijnse Vereniging van Stedelijke Fietsers. Maar omdat het om zo’n klein initiatief gaat, is de kans op mislukking volgens hem groot.

100 km fietspaden
Volgens de fietsersvereniging gaan 7 tot 10 procent van alle verplaatsingen in Buenos Aires nu al met de fiets. Maar de stad heeft slechts 40 kilometer aan fietspaden. Wel wil het stadsbestuur dat netwerk uitbreiden tot 100 kilometer.

BuenosAires_fiets_cc_250
Fietsen in Curitiba, Brazilië (cc) 350.org

 

Rolschaatsers en voetgangersLatijns-Amerikaanse steden waar mensen veel meer fietsen, zijn o.a. de Colombiaanse hoofdstad Bogotá en het Braziliaanse “duurzaamheidsmekka” Curitiba.Bogotá maakt één keer per week meer dan 100 kilometer straten verkeersvrij zodat fietsers, rolschaatsers en voetgangers zich er vrij kunnen bewegen. In Curitiba, in de Zuid-Braziliaanse deelstaat Paraná, lopen overal fietspaden door de stad. Het stadsbestuur daar moedigt het gebruik van de fiets al veertig jaar aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto boven: Fietsmuurschildering, Argentinië(cc) Julie & Rebecca

Gebruik jij wel eens een OV-fiets of heb je in het buitenland andere voorbeelden van (huur)fietsen voor korte stadsritten gezien? Wat zijn jouw ervaringen?

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
logo-IPS1

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief