Er zijn multi-stakeholder partnerschappen om te komen tot innovatieve oplossingen voor complexe (wereldse) vraagstukken. Innovatie wordt echter vaak in de kiem gesmoord als men houvast zoekt bij vaste patronen in houding en gedrag. In deze workshop gingen deelnemers aan de slag met soft-skill breekijzers om partnerschappen weer van de grond te krijgen. 

Man en muis
De trainers gaven eerst een simpele opdracht om deelnemers te helpen met het vinden van breekijzers: de ene helft van de groep kreeg een plaatje van een muis te zien en de andere helft een plaatje van een mannetje. Daarna kreeg de hele groep een plaatje te zien van een vorm die samengesteld was uit het beeld van de muis en het mannetje samen. De opdracht: teken de vorm na. En wat bleek? Dezelfde vorm werd door de ene helft getekend als ware het een muis en door de andere als ware het een mannetje. De les die hieruit werd getrokken is dat het belangrijk is te beseffen dat de culturele omgeving van jezelf als individu, van jouw organisatie en sector beïnvloedt wat jouw beeld van het partnership en de ander is. Dus is het zaak bewust te zijn van jouw perspectief en de invloed ervan op het project.

Casus: terughoudende partner
Een ander breekijzer klinkt zo simpel, maar is dat lang niet altijd: houd de communicatielijnen open, zodat iedereen gehoord wordt. Er werd geoefend met rollenspellen gericht op het verbeteren van lastige partnership situaties. Eén rollenspel ging over een partnership tussen een donor, een NGO en een lokale partner rond een voorlichtingsproject op scholen. De donororganisatie had de lokale partner geselecteerd omdat het ‘goed zou zijn’ voor die partner om deel te nemen. De NGO leverde de content van de voorlichtingscampagne aan, maar de lokale partner bleef terughoudend over deelname. Om en om probeerden deelnemers de vastgelopen situatie positief te beïnvloeden. Er werd strategisch gemasseerd, wanhopig geschreeuwd en betekenisvol gezwegen door de als acteurs optredende deelnemers.

Luisteren is leren
Uiteindelijk bleek dat niemand de drijfveren van de lokale partner had gecheckt. De aanname was dat deze lokale partner sowieso graag zou deelnemen. In feite kon die zich wel vinden in het doel van het project, maar niet bij de rol die hem werd toebedeeld. Dus door het niet goed luisteren naar de wensen en drijfveren van de lokale partner, maar vast te houden aan de aanname van de donor, was het partnership klem komen te zitten. Er was wel gepraat met de partner, maar niet echt goed geluisterd. En zoals de Dalai Lama ooit zei: ‘Als je praat, reproduceer je wat je al weet. Als je luistert, leer je iets nieuws.’  

Bent u benieuwd wat een partnerschap training nog meer voor inzichten kan opleveren? Houd dan deze website in de gaten voor nieuwe trainingen.

De partnership experts van NCDO zullen vanaf januari 2015 verhuizen naar de New World Campus in Den Haag. De New World Campus wordt dé plek waar ondernemers, onderzoekers, investeerders en professional uit overheid, maatschappelijke organisaties en bedrijven samenwerken aan businessmodellen voor mondiale financiële, sociale en ecologische innovaties.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sasja de Valença is zelfstandig ondernemer. Hiervoor werkte ze als Junior Programmamedewerker bij NCDO Partnerships en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief