Marten mailt over de sterren

Vraag iemand wie er dit jaar optrad bij de Super Bowl en de kans is groot dat die persoon Beyoncé zegt. Wel een beetje jammer voor Coldplay die eigenlijk de hoofdact was. Maar wat Queen Bey hier presenteerde is belangrijk voor de zwarte gemeenschap en ook een boodschap voor jou en mij. 

Even mailen met mijn collega Lotte Sluiter die (toevallig of niet) nu druk bezig is met het organiseren van een debat in het OneWorld Mediacafé over ‘white privilege’

[[{“fid”:”45253″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Video Formation – Beyoncé”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Video Formation – Beyoncé”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Formation (Dirty)”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]Dé video Formation van Beyoncé.

Marten: “De nieuwe single van Beyoncé heet Formation en de video, songtekst en het optreden tijdens de Super Bowl zit vol met verwijzingen naar de zwarte gemeenschap in Amerika, naar de ‘Black lives matter’ beweging en Malcolm X. Ten eerste: wat vind je hier van?” 

Lotte: “Ha Marten, ik kijk mijn ogen uit joh! Wederom weet Beyoncé iets neer te zetten in stijl, kleding en beweging dat van het beeld spat. Zet de clip op ieder moment stil en er zit een prachtige fotografische kwaliteit in, en geen blubbertje te ontdekken (sorry, mijn fascinatie voor strakke sterren is erg groot). Maar deze clip is niet alleen voor het oog. Beyoncé is trots op haar afkomst en we mogen het weten: “I like my negro nose with Jackson Five nostrils”. Het statement ‘black is beautiful’ spat van het scherm.  

Marten: “Helemaal mee eens! Kijk die moves eens tijdens de show. Ze viel bijna achterover op die hoge hakken, maar ze herstelde zich fantastisch.”

Lotte: "Vergis je niet, het gaat verder dan alleen uiterlijkheden. Wie goed luistert, en de songtekst er even bij pakt (da’s wel nodig), hoort en ziet dat ze misschien wel haar meest activistische liedje heeft gemaakt tot nu toe. De politieauto die in het water zinkt en verwijst naar Katrina in New Orleans bijvoorbeeld, en in mijn ogen schetst ze daarmee de afwezigheid van serieuze hulp nadat deze storm door de straten van New Orleans woedde. De straten waar eerst nog volop werd gedanst in weelderige kostuums op bolle beats van blazers tijdens Mardi Grass (mocht je dit interessant vinden, ga dan vooral de fantastische serie Treme kijken), maakt nu plaats voor een jochie dat in zijn uppie met een muts op staat te breakdancen. Hier wordt de kritiek expliciet: 'Stop Shooting Us' staat er op de muur gekalkt. Duidelijker kan het niet worden."

[[{“fid”:”45255″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”title”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”style”:”height:225px; width:598px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

My daddy Alabama, Momma Louisiana
You mix that negro with that Creole make a Texas bama

Marten: “Ik hoorde dat Sylvana Simons één van de gasten is van het debat over white privilege. Heb je ook De Wereld Draait Door gezien met Sylvana Simons en radio-dj Shay Kreugers over Beyoncé?”

 

 

 

 

 

 

Lotte: “Jazeker. White privilege betekent dat alle witte mensen, ongevraagd, een rugzakje ophebben met privileges die ze (en ik) overal ongevraagd verzilveren. Ook in Nederland. Toegang tot banen, papieren, opleidingen en je favoriete clubs bijvoorbeeld, het behoort allemaal tot de privileges die witte mensen hebben. Wit is de standaard, het is ‘normaal’ en ‘gewoon’." 

Als wij witten dat blijven doen, dan zal de ‘ander’ altijd in het verdomde minderhedenhoekje blijven zitten

"Juist daarin schuilt het gevaar. We kijken niet of slecht naar onszelf, maar des te meer naar de ‘ander,’ door een witte bril. En die weigeren we af te zetten. Zo zijn we op weg naar een homogenisering van wat ‘normaal’ is, in plaats van dat we ruimte laten voor verschillen en diversiteit. Dat gaat verder dan alleen de huidskleur. En als wij witten dat blijven doen, dan zal de ‘ander’ altijd in het verdomde minderhedenhoekje blijven zitten. Is dat wat we willen? Daar gaat ons debat over de 23e."

Marten: "Het nummer en haar optreden veroorzaakte gelijk nogal wat controverse in Amerika. Er was kritiek en ik las ook een interessant artikel in The Washington Post over de vreemde tegenstrijdigheden in Formation. Weet jij trouwens wat 'I Slay' betekent?"

Lotte: "Ik heb het opgezocht. Het is een term afkomstig uit de Afrikaans-Amerikaanse gayscene die zoiets betekent als 'succeed in, conquer or dominate something'."

Conclusie

Natuurlijk: Beyoncé heeft een briljante marketingtruc uitgehaald door kort voor de Super Bowl met dit spraakmakende nummer te komen, om vervolgens voor 115 miljoen Amerikanen op te treden. Gegarandeerd hoge verkoopcijfers en de perfecte aftrap voor haar Formation World Tour! Dat haar online shop ook gelijk vol zat met merchandise zoals een baseball cap met de tekst 'hot sauce' voor 36 dollar of een sweatshirt met opdruk 'I twirl on them haters' voor 60 dollar, bewijst haar feilloze instinct om nog rijker te worden dan ze al is. Maar wat boeit het?! De meeste popsterren zitten in deze business voor aandacht en geld. Als ze dat inzetten voor de zwarte gemeenschap, dan mag ze zeker zeggen: I slay! En wij witten mogen en moeten luisteren. 

[[{“fid”:”45261″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”title”:”Beeld uit de video Formation van Beyoncé”,”style”:”height:227px; width:598px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

White Privilege

OneWorld Mediacafé over 'White Privilege' wordt gehouden op  dinsdag 23 februari in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het begint om 20.00 uur en je kunt nog kaarten bestellen

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Over de auteur

Tekstschrijver bij Wilde Ganzen
Bezoek auteurspagina
670

Over de auteur

Lotte Sluiter werkt als programmamaker en journalist voor OneWorld. Daarnaast houdt ze zich bezig met FoodGuerrilla, een organisatie die …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief