Achtergrond

Beste concurrent, zo moet het

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Sociaal ondernemers zijn niet bang voor hun concurrenten. Integendeel, concurrenten helpen sociaal ondernemers hun doel te bereiken. Dat bleek tijdens een rondetafelgesprek, eerder deze maand, dat werd gehouden op initiatief van Dopper, het bedrijf achter het herbruikbare designflesje voor water. De 'duurzame krachten' achter Tony's Chocolonely, Kings of Indigo, FrieslandCampina, 10.000 Hours en Social Enterprise kwamen bij elkaar (zie video) voor een brainstormsessie. Hierbij hun vier tips, speciaal voor de concurrent.

1. Maak het praktisch
“Biedt jongeren de mogelijkheid om iets te doen, iets praktisch waarmee ze concreet iets kunnen bijdragen,” zegt Nienke Bassle van 10.000 hours, een organisatie die vrijwilligersdagen organiseert voor festivalbezoekers. “Maak je boodschap niet te zwaar. Maak het leuk om iets goeds te doen.”

2. Werk samen
“Om ketens te verduurzamen moet je samenwerken,” stelt Taco Kingma, hoofd duurzaamheid bij Friesland/Campina. “Alleen dan creëer je voldoende schaalgrootte en kun je maximaal impact realiseren.” Wees daarbij niet bang voor concurrentie. “Die maakt je niet alleen scherper, het zorgt er ook voor dat leveranciers en afnemers je serieuzer nemen,” aldus Tony Tonnaer, oprichter van denimmerk Kings of Indigo.

3. Let op je eigen organisatie
Je kan wel een duurzaam product maken, maar dat wil nog niet zeggen dat je eigen organisatie ook duurzaam is. “Dat is essentieel om niet onderuit te gaan, zeker als je groeit,” benadrukt Merijn Everaarts van Dopper, het bedrijf dat herbruikbare waterflessen maakt om plastic afval tegen te gaan en het drinken van kraanwater te promoten.

4. Stap voor stap
Veel sociaal ondernemers willen alles in een keer goed doen, maar dat is vrijwel onmogelijk, weet Tony Tonnaer van Kings of Indigo.  “Zorg dat je beheersbaar verduurzaamt, los één probleem tegelijk op.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons